Hoe kunnen bedrijven hun krachten bundelen om positieve verhalen te vertellen over hun bijdrage aan duurzaam bouwen? Dat is wat Rasmus Olsen heeft onderzocht voor zijn thesis aan de Kopenhagen Business School. Troldtekt is één van de bedrijven die hij heeft geïnterviewd voor zijn thesis.
In Denemarken is DGNB het vooraanstaande systeem voor de certificering van duurzaam bouwen. Met de gedocumenteerde duurzame eigenschappen van de akoestische panelen, draagt Troldtekt bij aan certificeringen. Rasmus Olsen heeft zich gericht op het potentieel van bedrijven om positieve verhalen te vertellen over hun gezamenlijke DGNB-projecten.
Bijhouden van documentatie
In zijn thesis neemt Rasmus Olsen de 'shared value'-theorie van de Amerikaanse professor Michael Porter als uitgangspunt en gebruikt hij de bouwprojecten van PensionDanmark als case. Rasmus Olsen kijkt echter ook naar de ervaringen van, onder andere, Troldtekt.
"Veel bedrijven zijn erg terughoudend om te praten over hun DGNB-bijdragen. Troldtekt is moediger geweest, onder andere met een persverhaal over de rol van het bedrijf in de eerste DGNB-gecertificeerde school in Denemarken. Bij Troldtekt hebben ze altijd een punt gemaakt van het documenteren van hun DGNB-inspanningen. Deze inspanningen profiteren nu van hun branding, waarbij DGNB een merkplatform wordt dat commerciële belangen en maatschappelijke verantwoordelijkheid combineert, voor organisaties gaande van een pensioenfonds tot een materialenfabrikant, "zegt hij.