Menselijke overwegingen zouden goede akoestiek moeten leiden

23:e jan. 2017

Dr. Christian Nocke van  Akustikbüro Oldenburg in Duitsland is een van de vooraanstaande specialisten op het gebied van kamerakoestiek. Op 31 mei 2016 sprak hij op de DBZ Fachforum Akustik conferentie in Dortmund over de impact van akoestiek in kantoren.

Lees hier zijn ideeën over hoe een goede akoestiek te bereiken in een kantooromgeving.

Troldtekt Innovest

Hoe ernstig is het probleem van slechte geluidskwaliteit in kantoren?

Uit enquêtes blijkt dat lawaai altijd een van de drie meest storende factoren is in open kantoorruimtes. Door de jaren heen lijkt dit altijd de conclusie bij gelijkaardige ondervragingen.

Vanuit akoestisch perspectief, wat zijn de belangrijkste overwegingen bij het ontwerpen van een nieuwe kantooromgeving?

De keuzes voor akoestisch design worden niet zozeer beïnvloedt door het aantal medewerkers, maar meer door het soort taken die uitgevoerd worden in de ruimte.
Een callcenter waar veel telefonische communicatie plaatsvindt, verschilt van een kantoor waar medewerkers voornamelijk stil werk uitvoeren. De ratio concentratie versus communicatie in de werktaken definieert de akoestische eisen. Deze menselijke overweging zouden de rode draad moeten zijn voor een akoestiekexpert, niet enkel de materialen, oppervlakken en technische kenmerken van de ruimte.

 

Als een bestaand kantoor een slechte akoestiek heeft, welke maatregelen kunnen er dan genomen worden om de geluidskwaliteit te verbeteren?

Om een objectieve beschrijving te krijgen van wat een “slechte akoestiek” betekent, stellen we meestal voor om de akoestische prestaties van een ruimte te meten, zoals nagalmtijd, spraakverstaanbaarheid en andere factoren. Vanuit deze vaststelling kunnen we, met behulp van een kamermodel, precies voorspellen welke maatregelen er nodig zijn om een optimale geluidskwaliteit te bereiken in de ruimte.

De keuze in oppervlaktenmaterialen is  belangrijk en wordt beïnvloedt door veel factoren. Veel mensen focussen zich op het kiezen van materialen met hoge absorptiewaarden, maar waar ze geplaatst worden en de grootte van de te bedekken ruimte is ook belangrijk. Het kan bijvoorbeeld beter zijn om een volledige muur of plafond te bedekken met materiaal dat maar 50% van het geluid absorbeert, in plaats van maar de helft van het oppervlak te bedekken met sterk absorberend materiaal.

Hoe kan er rekening worden gehouden met de speciale eisen voor geluidskwaliteit in bepaalde typen ruimtes, zoals callcenters en vergaderruimtes?
Vergaderruimtes verschillen vrij veel van callcenters, net als een operahuis verschilt van een toneeltheater.

In een vergaderruimte zal de oplossing zich richten op een goede spraakverstaanbaarheid, op zowel lange als korte afstand tussen de spreker en de luisteraars. Echter in een callcenter is er behoeften om het geluid en de verstaanbaarheid op korte afstand te dempen. Op akoestisch gebied verschillen deze ruimtes dus aanzienlijk van elkaar, en hebben verschillende oplossingen nodig.

Zijn er nieuwe trends die de akoestische behoeften zullen beïnvloeden van kantoorontwerp in de toekomst?

Sommige van de nieuwe trends zoals groen bouwdesign of de populariteit van glas beïnvloeden de akoestiek in het algemeen. Met andere woorden, terwijl de akoestische eisen voor kantoren hetzelfde blijven, moeten de materialen en technieken die gebruikt worden aangepast worden.

Tegenwoordig is er ook veel meer communicatietechnologie in veel kantoren. Hier moet rekening mee gehouden worden bij het plannen van goede akoestiek voor kantoren.

Over Dr. Christian Nocke

  • Expert op het gebied van geluidsuitstoot en architectuur- en kamerakoestiek
  • Richtte Akustikbüro Oldenburg op in 2000
  • Voormalig directeur van Geschäftsstelle der Deutschen Gesellschaft für Akustik e.V.
  • Auteur van het boek ‘Raumakustik im Alltag – Hören - Planen – Verstehen’, Fraunhofer IRB Verlag.