Gebouwen moeten ontworpen worden voor de virtuele wereld

23:e jan. 2017

Digitale samenwerking en mobiele technologie veranderen de manier waarop de moderne werkplek ingericht moet worden.

Philip Tidd is een interieurontwerp expert bij Gensler,  vooraanstaande consultants op het gebied van samenhangend design. Hij sprak over toekomstig kantoordesign op de Nohr-Con conferentie in Kopenhagen op 14 april. Bekijk zijn inzichten in de nieuwe trends voor kantooromgevingen.  

Troldtekt - Vilhelm Lauritzen

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen op het gebied van kantoorontwerp?

“Ons onderzoek naar globale werkplekken bevestigd dat een van de grootste uitdagingen is om een omgeving te creëren die voldoet aan de behoefte van de werknemer, om te reflecteren en te concentreren.”
In de enquête gaven verscheidene ondervraagden aan dat ze ervoor kiezen om thuis te werken op sommige dagen, omdat ze dan meer werk gedaan krijgen. Dit zegt veel over de moderne kantooromgeving, waarin je dus niet efficiënt kan werken.

“Ons onderzoek naar globale werkplekken bevestigd dat een van de grootste uitdagingen is om een omgeving te creëren die voldoet aan de behoefte van de werknemer, om te reflecteren en te concentreren.”In de enquête gaven verscheidene ondervraagden aan dat ze ervoor kiezen om thuis te werken op sommige dagen, omdat ze dan meer werk gedaan krijgen. Dit zegt veel over de moderne kantooromgeving, waarin je dus niet efficiënt kan werken.

In verschillende onderzoeken wordt benadrukt hoe belangrijk het is dat werknemers zich fysiek comfortabel voelen op de werkplek, door onder andere in hoogte verstelbare bureaus en een goed binnenklimaat. De volgende stap is om ook het mentale welzijn van de werknemers te verbeteren.

We moeten een goede akoestiek en visuele privacy creëren. Hoofdtelefoons zijn het nieuwe middel geworden om zich af te zonderen op kantoor, om zich af te sluiten van het lawaai om zich heen. Er is behoefte aan plaatsen waar werknemers zich kunnen concentreren, maar die zouden idealiter dicht bij de normale werkplek zijn.

Wat zal de belangrijkste ontwikkeling zijn gedurende de komende jaren?

Integratie tussen de fysieke en digitale werkplek. Iedereen draagt tegenwoordig een mobiel toestel bij zich dat functioneert als een supercomputer. Vergeleken met vijf jaar geleden is het onvoorstelbaar wat we kunnen doen met de huidige technologie.

We zien dat veel mensen een groot deel van hun werkdag bezig zijn met het communiceren en in contact zijn met hun organisatie, met behulp van virtuele samenwerkingstools zoals Skype, WebEx en GoToMeeting.

Dat is de digitale werkplek. Dan is er nog de fysieke werkplek, en werknemers wisselen meestal meermaals per dag tussen de digitale en fysieke werkplek. Het zijn deze wisselingen die nieuwe en interessante uitdagingen opleveren voor de werkplek.

Bij Gensler benadrukken we vaak een statistiek uit ons onderzoek, die laat zien dat ten minste 75% van de vergaderingen die we observeerden een of meer deelnemers had die niet aanwezig waren in de vergaderruimte. De fysieke werkplek moet flexibeler zijn en verschillende ruimtes moeten gecreëerd worden om aan de digitale behoeften te voldoen.

Wat voor effect gaan moderne technologie en constante verbinding hebben op interieurdesign?

We hebben verschillende werkomstandigheden en multifunctionele ruimtes nodig, die het gemakkelijker maken voor werknemers om samen te werken met collega’s op andere locaties. Deze mensen bevinden zich misschien in een ander land, een andere stad of een ander deel van het gebouw.

De helft van mijn laatste werkweek bracht ik door met het beantwoorden van Skype telefoontjes of het gebruiken van andere virtuele samenwerkingstools. Er moeten plekken zijn op kantoor waar mensen telefoontjes kunnen beantwoorden en gesprekken kunnen voeren, een bureauplek is niet genoeg.

We hebben meer kleine ruimtes nodig waar mensen alleen kunnen zitten, en grotere ruimtes voor teamvergaderingen. Het is ook belangrijk dat men weet dat je anbders werkt en je anders gedraagt naargelang de ruimte.

Hoe kan je werkomgeving de balans tussen concentratie en samenwerking steunen?

Sommigen denken misschien dat de grootste fout in kantoordesign is dat we een open kantooromgeving hebben gecreëerd waar werknemers aan hun bureau zitten met hoofdtelefoons op en gesprekken hebben, zonder te merken dat ze misschien collega’s storen.

Het antwoord is niet om mensen weer in gesloten kantoren of achter scheidingswanden neer te zetten. Er is een goede reden waarom we dit hebben verbannen, aangezien mensen zich dan geïsoleerd voelen en niet in contact staan met collega’s. Maar misschien zijn we wel te ver gegaan als het gaat om open omgevingen. We moeten in plaats daarvan ernaartoe werken om een meer gebalanceerd interieurontwerp te creëren. Het zou een gepaste mix moeten zijn van kamers en ruimtes waar we ons kunnen concentreren, samenwerken en leren.

Ons onderzoek wijst uit dat als je slaagt in het vinden van deze balans, en de mensen de kans geeft om te kiezen waar en hoe ze werken, ze de beste plek kiezen voor de taak op dat moment. Dit heeft een positief effect op het welzijn, de toewijding en tevredenheid.

Wat zijn de gevolgen voor professionals die kantoorgebouwen ontwerpen?

Veel architecten ontwerpen gebouwen die er fantastisch uitzien, maar als je alle visuele versieringen verwijderd verschillen ze niet veel van de gebouwen van de laatste 100 jaar, voornamelijk hoge gebouwen. Dit is waarschijnlijk niet ideaal in de 21ste eeuw.

We moeten kantoorontwerp revolutioneren en “outside the box” denken. We moeten erachter komen hoe moderne kantoorgebouwen er vandaag de dag uit moeten zien, en we kunnen veel leren van hoe stadsgebieden zijn georganiseerd in de straten, op pleinen en binnenplaatsen. We zien een mix van publieke en privéplekken. Het kantoor van de toekomst is geen grote open ruimte waar iedereen aan een bureau zit. Meer dan 50% van alle internetdata wordt via mobiele apparaten geleverd vandaag de dag, wat suggereert dat desktop pc’s snel museumstukken zullen worden.

Gensler is een wereldwijd consultancybedrijf dat werkt met architectuur, design en planning. Het bedrijf heeft 46 kantoren en meer dan 5000 werknemers in Azië, Europa, Australië, Het Midden-Oosten en –Noorden, Zuid- en Centraal-Amerika.

Gensler werd opgericht in 1965 en heeft meer dan 3500 actieve klanten uit vrijwel alle sectoren.