Ontdek Kopenhagen - nummer één van ‘s werelds beste steden

Een extreem hoge culinaire standaard en een speciaal vermogen om de architecturale contrasten tussen oud en nieuw te benutten. Deze factoren brachten Kopenhagen naar de top van Lonely Planet's lijst met steden om in 2019 te bezoeken.

Troldtekt thema over architectuur, gastronomie en goede akoestiek in Kopenhagen

In het najaar van 2018 kreeg Kopenhagen een streepje voor in de  internationale competitie voor stadstoeristen. De reisgids van Lonely Planet rangschikte Kopenhagen als nummer één op de lijst met te bezoeken steden in 2019.

De gegeven uitleg voor deze top ranking was:

  • Kopenhagen heeft een hoog culinair niveau, of je nu van Michelin restaurants houdt of van streetfood.
  • De stad zit vol met opwindend design en architectuur.
  • Kopenhagen biedt een breed scala aan activiteiten en culturele ervaringen - van zwemmen in ongerepte waterwegen tot het verkennen van de stad met de fiets en het bezoeken van musea.

"Degenen onder ons die werken aan het promoten van Kopenhagen zijn blij dat Lonely Planet gastronomie, architectuur en design en duurzaamheid belicht. Dit zijn ook de dingen waarvan we denken dat Kopenhagen er bekend om zou moeten zijn. Veel steden bieden culinaire ervaringen, maar restaurants in Kopenhagen zijn de afgelopen jaren enorm gevarieerd, toegankelijk en opwindend geworden ", zegt Anja Hartung Sfyrla, Manager Business Development bij Visit Denmark. Ze vervolgt:

"Deens design en architectuur zijn altijd sterk geweest. We staan bekend om ons vermogen om nieuw en oud te combineren en ze naast elkaar te laten leven. We kunnen kritisch zijn over moderne gebouwen die opkomen in het stedelijk landschap, maar van buitenaf gezien zijn we goed in het benutten van de interessante contrasten. Door moderne architectuur te omarmen, zorgen we ervoor dat de stad geen ansichtkaart uit het verleden wordt. "

Als goed werk zijn vruchten afwerpt
Kopenhagen werd geselecteerd voor de lijst 'Best in Travel 2019' door een panel van ongeveer 3.000 'bestemmingsdeskundigen'. Dat hun oog is gevallen op Kopenhagen is geen gelukkig toeval. Elke dag werken toeristische organisaties, de toeristenindustrie en politieke krachten samen om van de stad een aantrekkelijke bestemming te maken.

"Veel factoren hebben invloed op of iets als 'hot' wordt gezien. De top ranking is ongetwijfeld het gevolg van het feit dat Kopenhagen zich heeft ontwikkeld tot een internationale stad met goede vluchtverbindingen en uitstekende hotel- en dinerervaringen. Maar de interesse in alle Scandinavische dingen - 'Scandinavian vibes' zoals we het noemen - heeft zeker een bijdragende factor. Het Deense concept van 'hygge' heeft ook de aandacht gevestigd op Denemarken. De succesvolle Deense televisieseries die in het buitenland zijn vertoond, hebben ook meegespeeld, "zegt Anja Hartung Sfyrla.

Een interessant lezerspubliek
De bestemmingsbeschrijvingen van Lonely Planet worden over de hele wereld gelezen. De lezers zijn vooral jonge, digitaal bewuste mensen met voldoende geld en de wens om te reizen. Kortom, een doelgroep die de Deense hoofdstad graag nog meer zou willen aantrekken. De top ranking, die in het najaar is aangekondigd, moet daarom terecht gezien worden als een geschenk voor de toeristische sector in Kopenhagen.

"Er zijn veel ranglijsten en lijsten van 'topbestemmingen'. Over het algemeen zijn we daar redelijk sceptisch over. Maar Lonely Planet is interessant omdat de uitgever een serieuze mediaorganisatie is met een zeer groot lezerspubliek, bestaande uit mensen met een hoger dan gemiddeld besteedbaar inkomen. In 2019 hebben we het recht om de badge 'Best in Travel' van de Lonely Planet te gebruiken in al onze communicatie. Dit is ongetwijfeld een uitstekende aanbeveling ", zegt Anja Hartung Sfyrla.

"Toeristen bezoeken gemiddeld 34 websites voordat ze beslissen waar ze heen moeten, dus het kost veel moeite om een kleine bestemming als Kopenhagen op de radar te zetten. De aanbeveling is echt een troef in dit opzicht. Tegelijkertijd resulteert de top ranking in de vermelding van Kopenhagen in een verscheidenheid aan internationale nieuws-, ontwerp- en architectuurmedia.

FEITEN: Een typische toeristenvakantie in Kopenhagen

  • Stadstoeristen uit het buitenland brengen gemiddeld 2,8 nachten door in Kopenhagen.
  • Ze geven gemiddeld 1.760 Deense Kroon per dag uit aan zaken als accommodatie, eten en ervaringen.
  • De meeste buitenlandse bezoekers van Kopenhagen beslissen pas wat ze willen zien en ervaren nadat ze zijn aangekomen.
  • De meeste toeristen komen naar Kopenhagen als koppel of met vrienden. Een relatief klein deel van de buitenlandse toeristen komt met kinderen op vakantie.

Bron: Visit Denmark

Lonely Planet

FOTO:
Anja Hartung Sfyrla,
Manager Business Development bij Visit Denmark

Thema: Kom naar Kopenhagen

Welke stad zou je in 2019 moeten bezoeken? Volgens Lonely Planet - 's werelds toonaangevende reisgids - moet Kopenhagen bovenaan je lijstje staan.

De titel van topstad in 'Best in Travel 2019' is opnieuw een triomf voor de Deense hoofdstad, die in de afgelopen jaren herhaaldelijk is gepromoot door experts op het gebied van architectuur, gastronomie en duurzaamheid.

'Kom naar Kopenhagen' met ons online Troldtekt thema en lees hier meer verwante artikelen.

Troldtekt thema over architectuur, gastronomie en goede akoestiek in Kopenhagen