Deense en Duitse winnaars van de WOOD WOOL AWARD 2015™

29.02.2016

Force4 Architecten in Kopenhagen en 4a Architekten in Stuttgart zijn de winnaars van de WOOD WOOL AWARD 2015. Troldtekt A/S is de drijvende kracht achter de competitie, die de hedendaagse architectuur eren, waar houtwolplaten de architectonische expressie verrijken. Een jury bestaande uit internationaal erkende architecten, hebben de twee winnaars gekozen.

Een prachtig gelegen natuur en cultuur faciliteit waarin houtwolplaten overal gebruikt zijn - en een sportcentrum waar houtwolplaten in verschillende kleuren kenmerken als een belangrijke architectonisch ingrediënt. De twee gebouwen in Denemarken en Duitsland zijn onlangs gekozen als de winnende inzendingen voor de WOOD WOOL AWARD 2015. Troldtekt A/S lanceerde de wedstrijd op de 80ste verjaardag van Troldtekt houtwol akoestische platen. Architecten en ontwerpers van over de hele wereld dienen dan hun eigen projecten in, waarin houtwolplaten het architectonisch ontwerp verrijken.

Natuur en cultuur faciliteit in Krik: één grote ruimte bekleed met houtwolplaten
De nieuwe natuur en cultuur faciliteit aan de noord-westkust van Jutland heeft gewonnen in de categorie ‘Geproduceerd dor Troldtekt’. De muren en het acht meter hoog gewelfd plafond in de grote zaal van het gebouw, zijn allemaal bekleed met Troldtekt akoestische platen.
"Ons doel was om een enorme ruimte te creëren die voelde alsof het was gesneden uit een enkel materiaal. Hier vonden we dat Troldtekt het meest geschikte materiaal was voor het doel," zegt Andreas Lauesen (MAA), hoofd architect en medeoprichter van Force4 Architecten die de polyvalente faciliteit heeft ontworpen.

Sportcentrum in Leonberg: Gekleurde houtwolplaten aanwijzen functies
De herontwikkeling van een sportcentrum in Leonberg in het zuiden van Duitsland, heeft gewonnen in de categorie ‘Andere Fabricaat’. Hier zijn verschillende gekleurde houtwolplaten van Heradesign gebruikt om de verschillende functies van het gebouw te markeren.
"De uitdaging was om de gebouw uit de late jaren 1970 up-to-date en klaar te maken voor de toekomst. We kozen voor houtwol, omdat het vele uitstekende eigenschappen heeft. Het verbetert de akoestiek, het is gemakkelijk om mee te werken, en we kunnen verschillende kleuren gebruiken voor in dit grote complex die voor veel verschillende doeleinden dienen," zegt Ernst Ulrich Tillmanns, architect en managing partner van 4a Architekten, wie het renovatieproject beheerd.

Opmerkingen vanuit de Jury: In nauw contact met de natuur en interessante spel van kleuren
De jury, die de twee winnaars hebben gekozen, bestond uit:

• David Gianotten (managing partner en architect, OMA, Nederland)
  • Mikkel Frost (architect, medeoprichter en partner, CEBRA, Denemarken)
  • David Basulto (architect, oprichter en hoofdredacteur, Archdaily, Chili).

David Basulto zei het volgende over de twee winnende projecten:

"We kozen voor de natuur en cultuur faciliteit in Krik vanwege de eenvoudige keuze van de materialen. Het beschikt over de fundamentele dingen die je nodig hebt om in contact te komen met de natuur. Zoals een dak en exterieur metalen gevelbekleding die beschermen tegen de elementen, en een interieur bekleed met houtwolplaten voor een warme en uitnodigende sfeer".

"In het sportcentrum in Leonberg, zagen de architecten de mogelijkheid om te spelen met kleur, en om de houtwolplaten deel uit te laten maken van de ondertekening van het gebouw. Zij hebben aangetoond dat een materiaal dat vaak wordt gekozen door de technische eigenschappen, ook een andere rol kan uitvoeren door de toepassing van kleur. "

FEITEN: WOOD WOOL AWARD 2015

• De wedstrijd werd gelanceerd door Troldtekt A/S om de 80ste verjaardag van de Troldtekt akoestisch houtwolplaten te vieren.
  • In het najaar van 2015, waren architecten uit de hele wereld in staat om hun eigen projecten voor te leggen, waarbij het zichtbare gebruik van houtwolplaten het architectonisch ontwerp verrijkt.
  • De twee winnende projecten hebben elk een 5.000 euro prijzengeld.

Lees meer en bekijk de video

VERDERE INFORMATIE
Tina Snedker Kristensen, Hoofd van Marketing en Communicatie: +45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk

De twee winnende projecten worden elk beloond met € 5.000