Nieuwe technologie zorgt voor meetbare milieuwinst

07.06.2017

Substantiële investeringen in de productie zorgen voor aantoonbare verbeteringen op het gebied van energie- en materiaalgebruik bij Troldtekt. Een nieuwe spuitfaciliteit heeft het verfafval met meer dan 70% verminderd, en de energieconsumptie per geproduceerd akoestisch paneel is, in slechts één jaar tijd, met 17% verminderd.

Elk jaar publiceert Troldtekt een CSR rapport, en in 2016 was er vooruitgang op tal van gebieden, te lezen in het rapport dat Troldtekt indiende bij de VN, als deel van haar toewijding aan het VN Global Compact Initiative.

Troldtekt heeft 13 miljoen Deense Kroon geïnvesteerd in een volledig geautomatiseerde spuitfaciliteit en de nieuwe hal waarin die staat. Dit betekent dat het bedrijf de hoeveelheid verfafval met 70% verminderd heeft.

“We hebben gekozen voor een duurdere technologie, die de verf recyclet en zo het afval minimaliseert. Dit is erg belangrijk aangezien we een systeem hebben dat constant doordraait”, zegt Peer Leth, CEO van Troldtekt.

Hij voegt eraan toe dat overtollige verf, die niet hergebruikt kan worden, verzameld, gefilterd en verwerkt wordt op een milieuvriendelijke manier.

Nieuwe droogoven verminderd energieconsumptie
In totaal investeerde Troldtekt in de periode 2015-2017 meer dan 100 miljoen Deense Kroon in de productiefaciliteit.

“Dat betekent dat we gedurende deze periode onze productiecapaciteit hebben uitgebreid met 40%. Tegelijkertijd hebben we echter onze energie- en bronconsumptie geoptimaliseerd op verschillende gebieden. Dit is volledig in lijn met onze strategie, die gebaseerd is op de duurzame Cradle to Cradle principes”, legt Peer Leth uit.

Volgens het nieuwe CSR rapport heeft Troldtekt haar energieconsumptie per geproduceerd akoestisch paneel met 17% verminderd, van 2015-2016. Dit kan worden toegeschreven aan onder andere de nieuwe en efficiëntere droogoven, die heeft gezorgd voor een vermindering van 50% van de energie, gebruikt voor het drogen van de akoestische panelen.

Sortering en sociale steun
Andere CSR initiatieven beschreven in Troldtekt’s rapport voor 2016 omvatten:

• Een nieuw sorteersysteem in de fabriek dat correcte afvalverwerking garandeert, zodat zoveel mogelijk afval gerecycled wordt
  • Troldtekt heeft gedoneerd aan HUSET in Herning, een toevluchtsoord voor sociaal benadeelde personen
  • Ongeveer 300 burgers uit de lokale gemeenschap woonde Troldtekt’s open-fabriek evenement bij
  • Troldtekt’s management heeft gewerkt aan het toekomstbestendig maken van de anticorruptie richtlijnen van het bedrijf, zodat het bedrijf klaar is voor export naar nieuwe markten

Lees het hele rapport hier >

• Troldtekt is een leidende ontwikkelaar en producent van akoestische plafond- en wandoplossingen
  • Sinds 1935 zijn hout en cement de belangrijkste, natuurlijke, ruwe materialen in onze productie, die plaatsvindt in Denemarken, in moderne faciliteiten met een lage impact op het milieu
  • De business strategie van Troldtekt is gebaseerd op het Cradle to Cradle ontwerp concept, dat een belangrijke rol speelt in het verzekeren van voordelen voor het milieu met het oog op 2022
  • Sinds 2010 behoort Troldtekt tot VN Global Compact, ’s werelds grootste vrijwillige initiatief voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

Tina Snedker Kristensen, Hoofd Marketing en Communicatie, Troldtekt A/S: +45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk