Roemeense studenten winnen Troldtekt Award

23.02.2017

De jury heeft twee studenten aan de Ion Mincu Universiteit voor Architectuur en Urbanisme in Boekarest verkozen tot winnaars van de Troldtekt Award, alsook een geldprijs van 5000 euro. Zowel de tweede plaats als de speciale prijs gaan naar studenten uit Iran. Het idee achter het winnende project - Troldtekt AIR- is het werken met Troldtekt cementgebonden houtwol in veel verschillende diktes. Op die manier kunnen Troldtekt panelen zelfs gebruikt worden om een huis te bouwen.

De hoeveelheid lucht in Troldtekt cementgebonden hout kan verhoogd of verlaagd worden om de dikte te veranderen. Op die manier heeft kan het natuurlijke materiaal verschillende functies hebben en zelfs gebruikt worden om volledige huizen te bouwen. Dat is het idee achter het winnende concept “Troldtekt AIR” van de Troldtekt Award 2016.

Voor de wedstrijd heroverwegen architectuur en ontwerp studenten van over de hele wereld het gebruik van Troldtekt akoestische panelen. Dit resulteert in een aantal creatieve voorstellen, het beste afkomstig uit Roemenië.

Een huis met rust en kalmte

“We vonden dat er veel potentie zat in de ingrediënten die gebruikt worden om Troldtekt te maken: hout, cement en water, maar ook lucht, dat aanwezig is in alles. Door het luchtvolume in het product aan te passen, konden we onder andere “bakstenen” creëren voor zowel binnen- als buitenmuren.”, aldus de twee winnaars Vasile Lulian Badarau en Bogan Cristian Lazar.

“Een huis gemaakt van Troldtekt, aan de binnen- en buitenkant, zal een rustige plaats zijn, een beschermende schulp. We wilden laten zien hoe je een huis kan bouwen dat doordrenkt is met het geluid van stilte. Het kan bijvoorbeeld ideaal zijn als yogaruimte of gewoon een plek waar je heen gaat om rust en stilte te vinden”, voegen ze toe.

De winnaars studeren beide aan de Ion Mincu Universiteit voor Architectuur en Urbanisme in Boekarest.

Innovatief, realistisch en esthetisch aangenaam

De jury die de winnaars koos van de Troldtekt Award bestaat uit:

• Lone Wiggers, architect, MAA, MNAL en partner in C.F. Møller (Denemarken)
  • Linus Hofrichter, professor, MEng. Architect bij Sander Hofrichter Architecten
    (Duitsland)
  • Peer Leth, CEO, Troldtekt A/S (Denemarken)

“De jury vindt het idee om de dikte van de panelen te veranderen zowel interessant als opwindend. Het project is een goed idee vanwege het innovatieve maar realistische gebruik van het natuurlijke Troldtekt materiaal op een esthetisch aangename manier”, aldus de jury bij het uitleggen van hun redenen om voor deze winnaars te kiezen.

De prijs voor de tweede plaats van 2000 euro gaat naar studenten uit Iran. Zij stellen voor om gebruikers hun eigen artistieke akoestische oplossing te laten ontwerpen door kleine Troldtekt blokken te gebruiken, die geplaatst worden in een roostervormig tussenschot. De speciale prijs van 1000 euro gaat ook naar Iraanse studenten, die een akoestisch paviljoen voor stedelijke ruimtes bedachten.

De trendsetters van de toekomst betrekken

Dit is de vierde keer dat Troldtekt deze award uitreikt, een initiatief dat het bedrijf een nieuwe kijk geeft op haar klassieke houtwolcement akoestische panelen.

“We zijn er trots op dat we een concept hebben gecreëerd waar studenten van over de hele wereld aan meedoen. We willen trendsetters zijn op het gebied van intelligente akoestische oplossingen en de trendsetters van de toekomst betrekken bij architectuur”, zegt Peer Leth, CEO bij Troldtekt A/S.

Meer informatie:
Tina Snedker Kristensen, Hoofd Marketing en Communicatie, Troldtekt A/S: +45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk

Een internationale jury heeft Troldtekt AIR als winnaar gekozen van de Troldtekt Award 2016. De prijs is inclusief een geldbedrag van 5000 euro. Het winnende project werd ingediend door twee Roemeense studenten, en is gebaseerd op het idee van werken met Troldtekt akoestische panelen in verschillende diktes. Op die manier kan houtwol mogelijk gebruikt worden om een volledig huis te bouwen.
Het project “Choice theory” uit Iran wint de tweede prijs en 2000 euro. Het project definieert een alternatief gebruik van Troltekt als flexibele, binnenwandverdelingssysteem.
Een speciale prijs en 1000 euro gaat naar het project ”Akoestisch Paviljoen”, ingezonden vanuit Iran. Dit project stelt het idee van een Troldtekt buitenpaviljoen voor als een rustige plek voor buitenactiviteiten in het midden van de stad.
De Troldtekt Award jury bestaat uit Lone Wiggers, architect MAA, MNAL en partner bij C.F. Møller (DK), Prof. Dipl-Ing Architect BDA Linus Hofrichter van a-sh sander hofrichter architekten (DE) and Peer Leth, CEO bij Troldtekt A/S (DK).