DGNB-gecertificeerde sociale woningen krijgen Troldtekt-plafonds

27.06.2018

Troldtekt akoestische panelen worden geïnstalleerd in 40 nieuwe sociale woningen op Funen, waardoor niet alleen een goede akoestiek wordt gegarandeerd maar ook een bijgedragen wordt geleverd aan de duurzaamheidscertificering van het project.

Duurzaam bouwen, hoge kwaliteit en weinig onderhoud komen allemaal samen in de ontwikkeling van Lensmarken in Årslev, voor woningbouwvereniging Civica. De 40 sociale wooneenheden bij Årslev op Funen, ontworpen door ERIK Arkitekter, onderscheiden zich door een lage milieubelasting en een optimaal binnenklimaat. Tegelijkertijd zijn de gekozen materialen en oplossingen duurzaam genoeg om het dagelijks onderhoud tot een minimum te beperken.

De wijk bestaat uit rijwoningen van anderhalf of anderhalve verdieping. Buiten zijn de gebouwen bekleed met hout, bestaande uit een combinatie van traditionele verticale houten planken en open strookbekleding.

“We hebben geprobeerd materialen te gebruiken die ervoor zorgen dat de gebouwen op een natuurlijke manier in het landschap opgaan. De gevels zijn bekleed met weerbestendig Superwood, de daken zijn bekleed met vetkruid. Oorspronkelijk hadden we gepland om ook hout voor de binnen plafonds te gebruiken. In samenwerking met onze aannemer, Hans Jørgensen & Søn, hebben we echter besloten om in plaats daarvan Troldtekt akoestische panelen te installeren ”, zegt projectmanager Anders Gottfred Petersen van ERIK Arkitekter.

Over de keuze voor Troldtekt zegt projectmanager Steen Wøldike Gade, van Hans Jørgensen & Søn:

“We hebben om verschillende redenen voor Troldtekt gekozen. Ten eerste is het een oplossing die gemakkelijker te onderhouden is voor een woningbouwvereniging, waar men normaal gesproken de plafonds zou moeten schilderen voordat nieuwe huurders intrekken. Ten tweede is het naar onze ervaring moeilijk om de akoestiek te voorspellen met een houten lamellenplafond. Met cementgebonden houtwol akoestische panelen van Troldtekt kunnen we daarentegen een goede akoestiek garanderen, vooral in de open keuken / woonkamers met hoge plafonds. "

Troldtekt scoort punten DGNB certificatie

De units zullen DGNB-gecertificeerd zijn en daarom moeten alle aspecten van duurzaamheid in de constructie grondig worden gedocumenteerd tijdens het hele proces volgens sociale, ecologische en economische parameters.

Deze taak is aanzienlijk vereenvoudigd dankzij het feit dat Troldtekt een Environmental Product Declaration (EPD) heeft opgesteld, wat het voor Niras, de DGNB-adviseur van het project, veel gemakkelijker maakt om de milieu-impact van de panelen te beoordelen. In samenwerking met Ramboll heeft Troldtekt ook documentatiepakketten opgesteld die auditors helpen bij het berekenen van de bijdrage van de panelen aan de verschillende DGNB-criteria.

“Onze hele bedrijfsstrategie is opgebouwd rond de concepten Cradle to Cradle en circulaire economie. Daarom hebben we er ook alles aan gedaan om de nodige documentatie bij de hand te hebben, waardoor het aantrekkelijk wordt om onze producten voor duurzaam bouwen te kiezen - en het ook zo gemakkelijk mogelijk maken om Troldtekt in een DGNB-certificering op te nemen, ”zegt Peer Leth, CEO bij Troldtekt A / S.

Op 2 juli 2018 zijn de nieuwe woningen gereed voor bewoning.

FEITEN OVER TROLDTEKT A/S:

• Troldtekt A / S is een toonaangevende ontwikkelaar en fabrikant van akoestische plafond- en wandoplossingen.
  • Sinds 1935 zijn hout en cement de belangrijkste natuurlijke grondstoffen bij onze productie, die plaatsvindt in Denemarken in moderne faciliteiten met een lage impact op het milieu.
  • De bedrijfsstrategie van Troldtekt is gebaseerd op het Cradle to Cradle concept, dat een sleutelrol speelt bij het waarborgen van milieuvoordelen tegen 2022.

Tina Snedker Kristensen, Hoofd Marketing en Communicatie, Troldtekt A/S: +45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk

Troldtekt akoestische panelen worden geïnstalleerd in 40 nieuwe sociale woningen op Funen, waardoor zowel een goede akoestiek wordt gegarandeerd alsook een bijdrage geleverd aan de duurzaamheidscertificering van het project. Copyright © ERIK Arkitekter.
De 40 sociale wooneenheden bij Årslev op Funen, ontworpen door ERIK Arkitekter, onderscheiden zich door een lage milieubelasting en een optimaal binnenklimaat. Copyright © ERIK Arkitekter.
Duurzaam bouwen, hoge kwaliteit en weinig onderhoud komen allemaal samen bij de ontwikkeling van Lensmarken in Årslev. Copyright © ERIK Arkitekter.
De units zullen DGNB-gecertificeerd zijn, en daarom moeten alle aspecten van duurzaamheid in de constructie grondig worden gedocumenteerd tijdens het hele proces volgens sociale, ecologische en economische parameters. Copyright © ERIK Arkitekter.