Thema: Hout is het duurzame bouwmateriaal van de toekomst

24.10.2019

Hout is een gezond, elegant en flexibel natuurlijk materiaal dat een positieve bijdrage levert aan de ecologische voetafdruk. Wanneer het hout FSC®-gecertificeerd is, kunnen ontwikkelaars en consultants aantonen dat het afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. In een nieuw online thema bekijkt Troldtekt de voordelen van bouwen met hout.

De afgelopen jaren heeft een aantal prominente houten gebouwen vorm gekregen, met goede reden, omdat gelamineerd hout qua sterkte en prijs overeenkomt met beton. Tegelijkertijd biedt hout aanzienlijke voordelen voor het milieu, omdat bomen koolstofdioxide absorberen terwijl ze groeien. Daarom telt hout positief in de toonaangevende certificatieschema's voor duurzame gebouwen, inclusief DGNB.

“Hout heeft zeker specifieke voordelen als het gaat om duurzaam bouwen, zoals de ecologische voetafdruk, flexibiliteit en deconstructievermogen. Het is dus positief om te zien dat hout opnieuw een belangrijk materiaal wordt in grotere constructies - niet alleen voor decoratie of interieurinrichting, maar als onderdeel van de structurele systemen ”, zegt dr. Christine Lemaitre, CEO van de German Sustainable Building Council (DGNB eV).

Hout kan echt een verschil maken

White Architects in Scandinavië is één van de architectenbureaus die er alles aan doet om hout in de bouw te gebruiken, op voorwaarde dat het haalbaar is en in harmonie is met de wensen van de klant.

“Zowel klanten als architecten willen graag meer hout gebruiken. Op dit moment is ca. 13-14 procent van de multi residentiële gebouwen in Zweden gemaakt van hout en dit cijfer groeit. Binnen enkele jaren schatten we dat hout in 25 procent van de bouwprojecten gebruikt zal worden. De reden is vooral de toegenomen aandacht voor gezondheid en milieu en hout als bouwmateriaal kan echt een verschil maken ”, zegt de architect Jan Larsson van White Architects.

Kennis en nieuwe routines kunnen de weg banen

De twee interviews met Dr. Christine Lemaitre en Jan Larsson maken deel uit van én nieuw online thema op www.troldtekt.nl. Het thema richt zich op de voordelen- en belemmeringen van het gebruik van hout als bouwmateriaal.

Het thema bevat ook een interview met architect en partner Lone Wiggers van het Deense architectenbureau C.F. Møller Architects. Ze heeft een uitgebreide analyse gemaakt van de belemmeringen voor het gebruik van hout als bouwmateriaal en wijst erop dat de meest genoemde bezwaren tegen hout gemakkelijk kunnen worden weerlegd door de juiste knowhow toe te passen en nieuwe routines op de bouwplaats te introduceren.

Het nieuwe online thema bevat ook foto's en rapporten van prominente houten gebouwen in Denemarken, waaronder Lisbjerg Bakke, dat in de kijker wordt gezet in een verzameling cases van het Nordic Wood in Construction Secretariat en het multifunctionele gemeenschaps- en cultureel centrum The Heart.

Grote vraag naar gecertificeerd hout

Hout is een hoofdingrediënt in de akoestische panelen van Troldtekt, die het thema introduceert. Troldtekt produceert haar akoestische panelen in Denemarken en koopt grote hoeveelheden FSC-gecertificeerd hout (FSC® C115450). De certificering toont aan dat het hout afkomstig is van verantwoord beheerde bosbouwactiviteiten, wat positief meetelt in de toonaangevende certificatieschema's voor duurzaam bouwen: LEED, DGNB en BREEAM.

“Een aanzienlijk deel van de akoestische panelen die we produceren zijn FSC-gecertificeerd, maar we willen nog meer produceren omdat het aantal FSC-gecertificeerde bossen in Denemarken hopelijk groeit. Onze strategie is gebaseerd op duurzame productie met behulp van lokale grondstoffen en de markt is klaar voor grotere hoeveelheden gecertificeerde producten. We zien een groeiende vraag, ”zegt Peer Leth, CEO bij Troldtekt.

>> Lees hier het nieuwe thema over hout in de bouw

TROLDTEKT – FEITEN:

• Troldtekt is een toonaangevende ontwikkelaar en fabrikant van akoestische plafond- en wandoplossingen.
  • Sinds 1935 zijn hout en cement de belangrijkste natuurlijke grondstoffen in onze productie, die plaatsvindt in Denemarken in moderne faciliteiten met een lage impact op het milieu.
  • De bedrijfsstrategie van Troldtekt is gebaseerd op het Cradle to Cradle ontwerpconcept, dat een belangrijke rol speelt bij het behalen van milieuvoordelen.

MEER INFORMATIE:

Tina Snedker Kristensen, Hoofd Marketing en Communicatie, Troldtekt A/S: +45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk

Troldtekt A/S
Sletvej 2A
DK 8310 Tranbjerg J
www.troldtekt.nl

Hout is een gezond, elegant en flexibel natuurlijk materiaal dat een positieve bijdrage levert aan de koolstofvoetafdruk. Wanneer het hout FSC®-gecertificeerd is, kunnen ontwikkelaars en consultants aantonen dat het afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. In een nieuw online thema bekijkt Troldtekt de voordelen van bouwen met hout. Copyright © Troldtekt A / S.
De nieuwe en bekroonde overdekte markt, The Torvehallen, in het Deense spoorwegstadje Ry verenigt de stedelijke ruimte op een eenvoudige manier. De dragende constructie zelf is elegant gebouwd van gezaagd hout. Ook is hout terug te zien in de Troldtekt akoestische panelen. Copyright © Thomas Mølvig.
Binnen in de Torvehallen in Ry (Denemarken) wordt hout herhaald in de Troldtekt plafondpanelen. Copyright © Thomas Mølvig.
Het culturele centrum Prøysenhuset is gebouwd ter ere van de schrijver en muzikant Alf Prøysen en ligt midden in een bos in de buurt van Ringsaker in Noorwegen. Aan de buitenkant is het gebouw bekleed met behandeld grenen. Copyright © Troldtekt A / S.
Binnen heeft het culturele centrum Prøysenhuset bij Ringsaker in Noorwegen houten vloeren, met multiplex beklede muren en akoestische plafonds van Troldtekt. Copyright © Troldtekt A / S.
De onbehandelde lariksgevel benadrukt de ruwe en Scandinavische uitstraling van het vakantiehuis in Hulsig, ten zuiden van de Deense stad Skagen. Copyright © Helene Høyer Mikkelsen.
In het vakantiehuis in Hulsig ten zuiden van de Deense stad Skagen blijft het interieur trouw aan de buitenkant met muren bekleed met multiplex en Troldtekt akoestische plafonds in elke kamer. Copyright © Helene Høyer Mikkelsen.