De architectonische schoonheid is meetbaar

08.09.2020

Architectonische schoonheid mag gevierd worden - vooral omdat esthetiek een positief verschil kan maken voor ons welzijn. Schoonheid en design spelen zelfs zo'n grote rol dat ze sleutelparameters zijn in de Amerikaanse WELL Building Standard, die zich richt op gezondheid en welzijn.

Eminent, in de Zweedse stad Malmö, is het eerste WELL-gecertificeerde kantoorgebouw in Scandinavië. De kantoren bieden onder meer lokaal geproduceerd voedsel, deels geteeld op het dakterras, en kunst en design verleiden mensen tot het nemen van de trap. Verder vindt men er een goed uitgeruste ondergrondse fietsenstalling in de kelder, een nabijgelegen sportschool, lichttherapie en stressverlichtende muziek.

De Duitse DGNB-certificering biedt ook de mogelijkheid tot certificering voor esthetiek, architectuur en functie. DGNB Diamond is de naam van de aanvulling op de “klassieke” DGNB-certificering.

“Architecten zijn over het algemeen enthousiast over de holistische aspecten van DGNB. Omdat we meer gebruikstypen hebben gecertificeerd, begonnen we feedback te krijgen over een gebrek aan focus op architectonische kwaliteit in de certificeringen. Daarom hebben we een raad van architecten ingeschakeld om een manier te ontwikkelen om goede architectuur te beoordelen en te certificeren. Het resultaat is DGNB Diamond ”, zegt dr. Christine Lemaitre, CEO van DGNB e.V.

Duurzaamheid als belangrijke speler

De artikelen over WELL en DGNB Diamond maken deel uit van een nieuw online thema van Troldtekt, dat zich richt op architectonische schoonheid.

Er is ook een interview met Jörg Schmitt, binnenarchitect en art director bij raumprobe. Hij legt uit hoe duurzaamheid een belangrijke speler is geworden bij het ontwerpen van nieuwe producten.

“We hebben zelden een aspect gehad dat in alle disciplines zo wijdverbreid was als duurzaamheid: of het nu gaat om politiek, economie, cultuur, onderwijs, design, verstedelijking - het is een onmisbare overweging geworden in alle gebieden van het openbare leven. Duurzaamheid bepaalt ons tijdperk en ons ontwerp ”, vertelt hij onder andere in het interview.

Lees ook het interview met Camilla Van Deurs, stadsarchitect voor de stad Kopenhagen, die vertelt over de bouwstijlen die de afgelopen 100 jaar de top van de prijzen van de stad Kopenhagen voor prachtige gebouwen hebben gehaald. Katarina O Cofaigh, senior adviseur bij Architects Sweden, een professionele organisatie voor architecten, legt uit wat telt bij de Kasper Salin Prize, een Zweedse bouwprijs.

Grotere vrijheid met nieuwe designoplossingen

Het thema biedt ook een voorproefje van de reeks Troldtekt designoplossingen, die zowel een German Design Award 2020 als een ICONIC Award 2019 hebben gewonnen. In de herfst van 2020 maakt de reeks ook kans op de Duitse Raumprobe materialPREIS.

"We hebben besloten om een breed scala aan oplossingen te lanceren om de maximale architectonische vrijheid te bieden. We hebben geprobeerd een synergie te creëren tussen vorm en functie in een breed scala aan producten. Sommige van de oplossingen passen perfect bij Scandinavisch design, met rechte lijnen en hoeken, terwijl andere expressiever zijn '', zegt Troldtekt’s in-house Michael Christensen in een film die deel uitmaakt van het online thema.

Lees het nieuwe artikel over architectonische schoonheid in zijn geheel

• Troldtekt A / S is een toonaangevende ontwikkelaar en fabrikant van akoestische plafond- en wandoplossingen.
  • Sinds 1935 zijn hout en cement de belangrijkste natuurlijke grondstoffen in het productieproces, dat plaatsvindt in moderne faciliteiten in Denemarken met een lage impact op het milieu.
  • Troldtekt heeft twee dochterondernemingen opgericht: Troldtekt AB in Zweden en Troldtekt GmbH in Duitsland.
  • De bedrijfsstrategie van Troldtekt is gebaseerd op het Cradle to Cradle-ontwerpconcept, dat een sleutelrol speelt bij het waarborgen van milieuvoordelen tegen 2022.

Tina Snedker Kristensen, hoofd marketing en communicatie: +45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk

Troldtekt A/S
Sletvej 2A
DK 8310 Tranbjerg J
www.troldtekt.nl

Een zinvolle combinatie van functie en design. Een link tussen het stadsleven en de gebouwen. Kunst op plafonds en muren. In een nieuwe online thema benadrukt Troldtekt, met behulp van experts, het concept van architectonische schoonheid. Lees onder meer over het belang van esthetiek in toonaangevende certificatieschema's voor duurzaam bouwen. ©Helene Høyer Mikkelsen.
Troldtekt® curves, ©Troldtekt A/S.
Skissernas Museum in Lund, Zweden, ©Troldtekt AB.
De Deense school "Skolen på Duevej", ©Helene Høyer Mikkelsen.
Eminent in Malmö, Zweden, ©Troldtekt A/S.
Grøndalsvængets School in Kopenhagen, ©Torben Eskerod.
Troldtekt® designoplossingen, ©Troldtekt A/S.
Randers Arkitekten's design studio, Denemarken, ©Helene Høyer Mikkelsen.
Privéwoning in Skanderborg, Denemarken, ©Troldtekt A/S.
Het gemeenschapscentrum "Hjertet in Ikast", Denemarken, ©Helene Høyer Mikkelsen.