New forms of activity require innovative architecture

18.02.2020
Scholen ontworpen voor beweging en binnenruimtes voor parkour en straatvoetbal; in 2020 vinden sport en beweging plaats in nieuwe omgevingen. Het is belangrijk dat de faciliteiten zijn ontworpen voor fysieke activiteit en lawaai - maar toch met gevoel voor esthetiek. Lees meer in een nieuw online thema van Troldtekt. ©Per á Hædd.

Parkour, straatvoetbal en straatbasketbal; straatsport is geen nieuw fenomeen. Wel nieuw is dat activiteiten op asfalt nu ook in straatsportcentra kunnen plaatsvinden. In Denemarken staat de non-profitorganisatie GAME achter zes straatmekka's, zoals ze worden genoemd. Eén van de centra werd gebouwd in Aalborg, met JAJA Architects aan de tekentafel.

"Het idee achter GAME Streetmekka is om informele stedelijke activiteiten samen te brengen in een rauwe industriële omgeving, en om straatsport en straatcultuur het hele jaar door voor iedereen toegankelijk te maken", zegt Kathrin Gimmel, architect en partner bij JAJA Architects.

Het interview met Kathrin Gimmel maakt deel uit van een nieuw thema op www.troldtekt.nl. Het thema belicht nieuwe vormen van activiteit en vooral de architectuuromgevingen waarin ze plaatsvinden.

Informele omgevingen motiveren

Straatsportcentra, skateparken, outdoor fitness en multifunctionele sportgebieden winnen op veel plaatsen in Noord-Europa terrein. De informele activiteitenomgevingen zijn essentieel om meer Zweden in beweging te krijgen en zo de volksgezondheid te vergroten. De gemene deler is dat de omgevingen voor iedereen toegankelijk zijn. Sommige plaatsen zijn het hele jaar door, 24 uur per dag geopend.

Een plaats waar de trend zich verspreidt, is Zweden.

“De algemene fysieke activiteit van Zweden neemt af. Sommige mensen krijgen helemaal geen lichaamsbeweging. Minder mensen voelen zich aangetrokken tot sportclubs en degenen die er bij zijn aangesloten vertrekken veel eerder. Gemeenten en planners zijn zich daardoor bewuster geworden van het integreren van beweging in de dagelijkse omgeving. Ooit betekende fysieke activiteit voetbal, maar we zijn ons bewust geworden van activiteit in een veel bredere context ”, zegt Karin Book.

Ze is universitair hoofddocent sportwetenschappen aan de Universiteit van Malmö, met een doctoraat in culturele geografie met bijzondere interesse in stadsplanning en ontwikkeling voor sport en lichaamsbeweging. Het nieuwe thema bevat een diepte-interview met haar.

Architectuur krijgt kinderen in beweging

Het thema bevat ook een artikel over het Deense project Skole +. Het project heeft aangetoond hoe de vernieuwing van de bestaande schoolarchitectuur de beweging van kinderen bevordert. Eén van de zes scholen in het project is Søndervangskolen in Aarhus. Hier zijn lange rijen bureaus vervangen door presentatietrappen en zijn de lange gangen van de school omgetoverd tot een bewegingspad, met een schat aan activiteiten.

“Toen we de activiteiten op het bewegingspad creëerden, vertrouwden we op drie motivatiefactoren voor beweging: competitie, nieuwsgierigheid en socialiteit. In omgekeerde volgorde genoemd; er zijn hangmatten waar je samen kunt schommelen of liggen en kletsen met je vrienden. Nieuwsgierigheid wordt gestimuleerd door stations waar de kinderen zelf moeten uitzoeken hoe de rekwisieten gebruikt kunnen worden. Het wedstrijdelement ontstaat op natuurlijke manier als je kinderen loslaat op een veelzijdige speel- en hindernisbaan ”, zegt Martin Roald Schrøder Poulsen van NERD Architects, die de nieuwe omgeving van de school heeft vormgegeven.

Vereisten voor een goede akoestiek en natuurlijke sterkte

In Aalborg Streetmekka, Søndervangskolen en een aantal andere gebouwen die gewijd zijn aan beweging, zijn Troldtekt akoestische oplossingen geïntegreerd als onderdeel van het ontwerp. Dat is geen toeval, want de akoestische eigenschappen van de materialen zijn erg belangrijk wanneer de ruimte iedereen moet herbergen, van enthousiaste voetballers tot jubelende kinderen. Tegelijkertijd is Troldtekt een duurzaam materiaal dat ook een breed scala aan designmogelijkheden bevat voor de modernste faciliteiten.

Over de keuze van Troldtekt in naturel grijs voor Aalborg Streetmekka zegt Kathrin Gimmel:

“De akoestische panelen harmoniëren uitstekend met de andere materialen. Ze zijn tussen de originele betonnen balken geplaatst voor een extreem stoer uiterlijk en om een effectieve geluidsabsorptie te garanderen, wat essentieel is in een straatsportcentrum. ”

Het thema biedt ook een online rondleiding door een gymnastiek- en multifunctionele zaal in Runavik op de Faeröer en de drie Deense projecten Holbæk Sportsby, Aarhus International Sailing Centre en Idrættens Hus.

>> Lees hier het thema over sport en beweging

FEITEN TROLDTEKT:

• Troldtekt is een toonaangevende ontwikkelaar en fabrikant van akoestische plafond- en wandoplossingen.
  • Sinds 1935 zijn hout en cement de belangrijkste natuurlijke grondstoffen bij onze productie, die plaatsvindt in Denemarken in moderne faciliteiten met een lage impact op het milieu.
  • De bedrijfsstrategie van Troldtekt is gebaseerd op het Cradle to Cradle-ontwerpconcept, dat een sleutelrol speelt bij het waarborgen van milieuvoordelen tegen 2022.

MEER INFORMATIE:

Peer Leth, CEO, Troldtekt A/S: +45 8747 8130 // ple@troldtekt.dk
Tina Snedker Kristensen, Hoofd Marketing en Communicatie, Troldtekt A/S: +45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk

Troldtekt A/S
Sletvej 2A
DK 8310 Tranbjerg J
www.troldtekt.nl

Het centrum in Roskilde (Denemarken) biedt de mogelijkheid om te genieten van een breed scala aan activiteiten. Alle hallen hebben Troldtekt akoestische panelen en in de twee grote hallen dient Troldtekt ook als decoratie in verticale kleurpatronen. ©Helene Høyer Mikkelsen.
Het interieurontwerp van scholen heeft een grote invloed op het activiteitenniveau van kinderen. Dit is aangetoond door het Deense project Skole +, dat heeft onderzocht hoe de vernieuwing van bestaande architectuur de beweging van kinderen bevordert. Een van de zes scholen in het project is Søndervangskolen in Aarhus. Hier zijn presentatietrappen en een bewegingspad geïntegreerd in het nieuwe ontwerp. ©Thomas Mølvig.
BBP Architects heeft de uitbreiding van de bestaande handbalhal in Runavik op de Faeröer ontworpen. In de zone tussen de nieuwe en oude hallen hebben de Troldtekt akoestische plafonds een warme gele kleur op maat. ©Per á Hædd.
Een oud industrieel gebouw is getransformeerd tot een geasfalteerd straatsportcentrum. Het doel is om het gemeenschapsgevoel tussen kinderen van alle leeftijden en culturele achtergronden te versterken. Aalborg Streetmekka is een van de zes faciliteiten in Denemarken die worden beheerd door de non-profitorganisatie GAME, met de steun van een aantal stichtingen. ©Rasmus Hjortshøj/COAST Studio.