Nieuwe school gebouwd uit natuurlijke materialen

De leerlingen van Flesberg, ten westen van Oslo, hebben een moderne, gloednieuwe school gekregen. Flesberg School is gebouwd in een ruimte waar innovatieve en milieuvriendelijke oplossingen samenkomen en houten materialen het belangrijkste kenmerk zijn van deze landelijke school in het bos.

Troldtekt akoestische panelen als wandbekleding in schoolgebouwen
Photo: SPINN Arkitekter

Midden in een dicht bos staat de nieuw gebouwde Flesbergschool, waarvan de met hout beklede buitenkant een natuurlijke voortzetting van het omliggende platteland is.

De bouw van Flesberg School werd voltooid in 2019, waardoor 450 leerlingen van groep 1 tot 10 hun schooltijd kunnen beginnen in een ultramoderne leeromgeving die de mogelijkheden van de meeste andere scholen overtreft. Flesberg Skole is genomineerd voor de “Noorse schoolgebouw van het jaar 2020”-prijs, georganiseerd door Nohrcon, een evenementen- en conferentiebedrijf.

Innovatief en milieuvriendelijk

Flesberg School is gebouwd van massief hout en beslaat 8.500 vierkante meter. Het omvat zowel een sporthal als een binnenzwembad. SPINN Architecten ontwierp de school met gemeente Flesberg als opdrachtgever.

Vanaf het begin was het doel om een ​​schoolomgeving te creëren waarin innovatieve, milieuvriendelijke oplossingen nieuwe normen zouden stellen voor schoolgebouwen. Troldtekt akoestische plafonds worden door de hele school gebruikt om een ​​goede akoestiek te garanderen.

“We hebben ons gericht op het gebruik van natuurlijke materialen met een bijzondere focus op hout. Dat maakte Troldtekt perfect geschikt voor onze samenstelling van materialen voor Flesberg School”, zegt Kristine Palmgren, architect en projectmanager, SPINN Architecten.

Ze voegt eraan toe dat de klaslokalen voor technische vakken toegang tot het plafond nodig hebben, daarom worden de Troldtekt panelen gemonteerd als een hangend, verwijderbaar plafondsysteem.

Een natuurlijk centrum

De school is opgebouwd uit vier structurele gedeelten met grote glaspartijen. Twee van de gedeelten hebben ruimtes met meerdere niveaus, terwijl het zwembad en de sporthal hun eigen gedeelte hebben gekregen.

Het centrumgebied, het hart van de school, ligt in het centrum van de vier bouwkundige eenheden. Het dient als hoofdtrap, bibliotheek, speelruimte en gemeenschappelijke eetzaal. De ruimte wordt ook gebruikt voor lokale culturele en sportieve evenementen.

Als onderdeel van het streven naar duurzaamheid wordt overtollige warmte van het zwembad hergebruikt en wordt de faciliteit geventileerd via hybride ventilatie.