“Help mij om mezelf te helpen!”

Dat is het motto van Maria Montessori, een Italiaanse dokter en reformistisch pedagoge, in de vroege 20ste eeuw. Volgens de Montessori filosofie leren leerlingen op een zelfbepaalde manier, op hun eigen tempo. Als kinderen leren op hun eigen tempo, leren ze op een bijzonder effectieve en gefocuste manier. Het concept van de nieuwe tweetalige Montessori school n Ingelheim streeft dit doel na.

Troldtekt, Montessori School Ingelheim
Photo: Markus Bachmann

Het moderne en toekomstgerichte gebouw, ontworpen door Sander Hofrichter Architecten, kan plaats bieden aan ongeveer 400 studenten in de basis- en middelbare school, en voldoet aan de eisen voor een operatieve fulltime school. Het promoten van open lesgeven en onafhankelijk studeren, net als de mogelijkheid om individueel vaardigheden te ontwikkelen zonder autoriteit van volwassenen, is wat de Montessori pedagogie drijft. Dit brengt ook extra eisen met zich mee wat betreft de klaslokalen en architectuur.

De studieomgeving bestaat niet alleen uit klassen en clusters, maar ook gangen voor vrij gebruik. De cafetaria, het hart van de school, wordt bereikt door de pauzehal. Afdelingslokalen en ruimtes voor bewegings- en ontspanningsprogramma’s die door de school aangeboden worden, zijn gelabeld met grote letters: “Beweging”, “Knutselen”, “Textielontwerp” en “Bibliotheek”. Ze bieden een overzicht van de mogelijkheden en begeleiden studenten naar de juiste ruimte. Lichtkoepels creëren een speciale sfeer in de muziekruimte en de studentenkeuken op de benedenverdieping.

De materiaalkeuze is simpel. De grijze betonnen muren zijn aaneengesloten met warmkleurige deuren gemaakt uit massief hout, met groene accessoires en akoestische panelen gemaakt van natuurlijke, duurzame materialen. Gemonteerd op de plafonds en wanden zorgen de Troldtekt panelen voor een aangename kamerakoestiek. De panelen bevorderen een aantrekkelijke sfeer en dragen zo bij aan de ideale omstandigheden die nodig zijn om het leerproces te bevorderen. Tegelijkertijd leiden de plafondelementen, in samenwerking met de “tongen” op de vloer in dezelfde kleur, de studenten naar de belangrijke functionele ruimtes. Het verlichtingssysteem is geïntegreerd in de plafondpanelen.