Een moderne architecturale boost voor een oude school

De Vibenshus School in het Østerbro district in Kopenhagen dateert uit 1892. Het werd recent niet alleen uitgebreid gerenoveerd maar kreeg ook een architecturale upgrade, met de toevoeging van een simpele maar hedendaagse uitbreiding, ontworpen door Nova5 Architecten.

Vibenhus School
Photo: Helene Høyer Mikkelsen, architect MAA

De nieuwe uitbreiding sluit goed aan bij de bestaande gebouwen, maar behoudt toch haar eigen identiteit en ruimtelijkheid. De bibliotheek en het EAT-café zijn gelegen op de begane grond, naast een open plein. De rest van de klaslokalen zijn gelegen op zowel de begane grond als de eerste verdieping, waar ook kantoorfaciliteiten gelegen zijn. Daarbij voorziet het dakterras een sportterrein en relaxzones voor oudere leerlingen. Alle faciliteiten voldoen nu aan de laatste eisen op het gebied van energie.

Binnen werd er gekozen voor warme en vriendelijke materialen. De ramen en sommige wandoppervlakken zijn bekleedt met geperforeerd multiplex. Betonnen oppervlakken en zwarte deuromlijstingen contrasteren met de warme houttinten. Grote glazen secties stellen het gebouw open voor de omgeving en zorgen voor lichtinval, met dakramen in de gang die atmosferisch licht toelaten die de textuuroppervlakken benadrukt.

Troldtekt panelen werden gebruikt voor alle plafonds en zorgen, behalve voor een goede akoestiek, ook voor een aantrekkelijk oppervlak. De belichting is elegant geïntegreerd in de panelen, in de vorm van ingebouwde matglazen armaturen. Op de plafonds in de gemeenschappelijke ruimtes zijn ronde plafonnières geïnstalleerd en langwerpige fittings in de klaslokalen. In alle gevallen zijn de lampen zorgvuldig geplaatst op de Troldtekt panelen, om een samenhangende en natuurlijke look te garanderen. Dit draagt allemaal bij aan een design dat het beeld van een moderne en gebruiksvriendelijke plaats ondersteund, gekenmerkt door simpele doch ingenieuze oplossingen, om de best mogelijke omstandigheden voor de leerlingen en de dagelijkse activiteiten van de school te garanderen.