Alle zintuigen spelen mee in zwemcentrum

2:a maj. 2019

Het creëren van een goed zwemcentrum vereist een functioneel bewustzijn van de mechanica van het gebouw en de reactie van het menselijk lichaam op de overgang van droog naar nat, volgens Dan Cornelius, mede-eigenaar van Cornelius + Vöge. Samen met de Japanse Kengo Kuma & Associates heeft de studio het nieuwe Waterfront Culture Center ontworpen dat op Paper Island in de haven van Kopenhagen wordt gebouwd.

Troldtekt akoestische panelen in zwemfaciliteiten
Goede akoestiek in zwemfaciliteiten

Een reis naar het zwemcentrum is meestal een zeer lichamelijke ervaring, waarbij alle zintuigen overuren maken. Als gebruiker merk je duidelijk de verschillende geluiden, geuren en temperaturen die veranderen als je je door de verschillende zones van de foyer naar de kleedkamers beweegt , voordat je uiteindelijk jezelf in het water laat zakken.

"Bij het ontwerp van nieuwe zwemcentra moeten architecten zich bewust zijn van de lichamelijke ervaring die gepaard gaat met het bezoeken van dergelijke centra, evenals van de transformaties die gebruikers in de centra ondergaan. Dergelijke projecten worden ook sterk gedicteerd door technische functies en de duidelijke verdeling van de gebouwen in natte en droge zones ", zegt architect Dan Cornelius.

Hij is mede-eigenaar van Cornelius + Vöge, die de kans kregen om een nieuw Waterfront Culture Center van wereldklasse te ontwerpen op het Paper Island in Kopenhagen, in samenwerking met de Japanse Kengo Kuma & Associates.

"Een van de duidelijke eigenschappen van ons centrum is de manier waarop we de natte en droge zones hebben samengevoegd om ervoor te zorgen dat bezoekers zich bewust zijn van wat er gebeurt. In veel zwemcentra weet je niet echt wat er gebeurt als je het gebouw binnengaat. Je kunt een glimp opvangen van het water door een raam, maar de geuren en temperatuur veranderen geleidelijk, totdat je jezelf plotseling in een oase bevindt. Door middel van grote glazen gevels hebben we heel duidelijk gemaakt wat er gebeurt nog voordat je het gebouw betreedt ", zegt Dan Cornelius.

Kengo Kuma’s gevoel voor water

Het Deens-Japanse samenwerkingsverband achter het project heeft eerder samengewerkt aan het Hans Christian Andersen Museum in Odense. Het team werkte al snel samen met Niels Sigsgaard, die in Denemarken talloze zwemcentra heeft gebouwd, om de functionele mechanica van dergelijke centra volledig onder de knie te krijgen. Terwijl Cornelius Vöge kennis kon inbrengen over de speciale rol van Paper Island in de architectuur van Kopenhagen, kwam Kengo Kuma met een benadering van water als een substantie en materiaal dat heel anders is dan wat we gewend zijn in Denemarken.

"We benaderden de taak zonder enige vooroordelen. We werken zelden bewust met water als materiaal in Deense zwemcentra. We zien een zwemcentrum vaak als een verzameling van zwembaden, wanden, plafonds en vloeroppervlakken, zonder aan het water te denken als meer dan slechts opvulling voor het zwembad. Kengo Kuma bracht een heel ander inzicht in bijvoorbeeld de manier waarop het wateroppervlak het licht vangt, "legt Dan Cornelius uit.

Yuki Ikeguchi, managing partner bij Kengo Kuma & Associates, voegt toe:

"Het ontwerp streeft ernaar een ervaring van water te bieden in verschillende stadia en vormen, zoals de weerkaatsing van licht en schaduw, waterdampen en stromingen, die een beroep doen op de menselijke zintuigen."

Harde oppervlakken- een akoestische uitdaging

Aan de buitenkant lijkt het nieuwe Waterfront Culture Centre op een verzameling stenen piramides, zwevend op lichtgewicht glazen constructies. Het ontwerp verbindt de binnenzwembaden met de buitenhavenbaden, maar de vele harde oppervlakken in de massieve stenen monoliet vormen een akoestische uitdaging in het centrum.

"Het is buitengewoon belangrijk voor ons dat de interieur oppervlakken de architecturale premisse van het centrum weerspiegelen. Gezien de vele harde oppervlakken hebben we in dit opzicht echt een uitdaging voor onszelf gecreëerd. We werken daarom met dingen zoals dempers ingebouwd in de bakstenen muren, om een betere akoestiek in het gebouw te verzekeren, "zegt Dan Cornelius.

Troldtekt thema: zwemmen in  goede architectuur

Feiten over het nieuwe Waterfront Cultural Centre:

  • Klant: Stad Kopenhagen
  • Verwachte bouwjaren: 2020-2021
  • Verwachte kostprijs: DKK 360 miljoen
  • Consultants: Kengo Kuma & Associates
  • Consultant team: Kengo Kuma & Associates, Cornelius Vöge – Atelier voor architectuur, Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma A/S
  • Grootte: ongeveer 5,000 vierkante meter

THEMA: Zwemcentra en buitenbaden

Hoe ontwerp je een zwemcentrum dat voldoet aan de behoeften van topzwemmers, speelse kinderen en wellnessbezoekers?

In het nieuwe thema "Zwemmen in goede architectuur" Troldtekt A / S kijkt naar mogelijke oplossingen. Het thema omvat interviews met een expert en architecten - evenals reportages van succesvolle zwemcentra en buitenzwembaden.

Wil meer weten? Lees hier meer artikelen van het thema >

Troldtekt_Stenungsund