Een stad binnen een stad

In groot contrast met de sombere schoolgebouwen van vroeger staat de speelvolle architectuur voor onderwijs vandaag de dag.

Skovbakkeskolen
Photo: Thomas Mølvig (architect) & Adam Mørk

De basisschool en onderbouw van de middelbare school Skobbakkeskolen in Odder, Oost-Jutland, is een soort stad in een stad, met een “marktplein”, straten en ruimtes voor geconcentreerd werken en spelen. De ruimtes gaan moeiteloos in elkaar over, en overal waar je kijkt zie je interessante invalshoeken en uitzichten. Het is een erg levendig gebouw, gevormd als twee platformen op twee niveaus met een grote gemeenschappelijke ruimte als centraal focuspunt.

De originele Skovbakkeskolen in Odder werd gebouwd in 1956, maar werd door de jaren heen onherkenbaar door aanpassingen. De traditionele klaslokalen met hun statische ruimtelijke organisatie langs de lange gangen waren verouderd. Weer in een nieuw renovatieproject stappen was een kortstondige oplossing, gezien de nieuwe en strenger eisen die zijn ingevoerd op het gebied van lesgeven en welzijn. Daarom besliste de Odder stadsraad om een splinternieuwe school te bouwen als samenwerkingsproject tussen de privésector en de overheid, en het winnende project werd uitgeroepen in de zomer van 2015.

CEBRA architecten won de wedstrijd, samen met het bouw- en ingenieursbedrijf MT Højgaard en de vastgoedmaatschappij DEAS Ejendomsudvikling. Twee jaar later is de school al een tijd in gebruik, terwijl de laatste puntjes nog op de i worden gezet in het dagopvangcentrum Krible Krable Huset. Tegelijkertijd werden de laatste delen van het oude schoolgebouw gesloopt, tot genoegen van de 650 leerlingen die het werk van dichtbij konden bekijken.

Zadeldak en prachtige tinten grijs
De architectonische handtekening van CEBRA architecten is herkenbaar in zowel het exterieur als het interieur. Ondanks de grootte heeft het gebouw toch een vriendelijke en verwelkomende uitstraling, die grotendeels te danken is aan de gevels, die opgedeeld zijn in verschillende units in diverse tinten grijs met zadeldaken. Alle ramen zijn gepositioneerd om een dynamische compositie te creëren, wat voor het ongetrainde oog misschien willekeurig kan overkomen, maar wat duidelijk zorgvuldig gepland is.

De grote gemeenschappelijke ruimte van de school en de drukke gangen zorgden voor een aanzienlijke akoestische uitdaging. Op sommige plaatsen staan erg hoge plafonds en grote hellende oppervlakken tegenover elkaar in dramatische hoeken. De oplossing was om witte Troldtekt akoestische panelen te installeren, dat op zowel akoestisch als visueel vlak zorgt voor een gevoel van kalmte in de “openbare” ruimtes.