Nieuw tijdperk voor Sønderlandsskolen

Sønderlandsskolen heeft veel overeenkomsten met veel andere scholen in Denemarken. De eerste gebouwen werden rond 1950 gebouwd met verschillende uitbreidingen in verschillende stadia tot de jaren tachtig, toen de school een bonte verzameling gebouwen omvatte die niet langer in overeenstemming waren met moderne pedagogische visies. Er moest iets radicaals worden gedaan en in 2012 werd besloten om twee andere scholen in Holstebro samen te voegen en Sønderlandsskolen te herbouwen.

Troldtekt, Sønderlandsskolen
Photo: Thomas Mølvig, architect

Het is een complex proces geweest dat de sympathieke maar verouderde architectuur heeft getransformeerd tot één van de modernste lagere- en middelbare scholen in Denemarken. Het architectenbureau Kjaer & Richter leidde het project in samenwerking met Søren Andersen Arkitekter en Rambøll consulting engineers. Hun inspanningen hebben zijn vruchten afgeworpen en in de herfst van 2017 gingen de deuren open voor een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de school.

Scholen binnen een school
Een van de belangrijkste innovaties is dat de speeltuin is verplaatst naar een lichte plek; op het dak. Zoals de architecten het formuleerden: "Je zou kunnen zeggen dat het gebouw uit de grond groeit en de omliggende buitenruimtes met trappen en opritten vastgrijpt, eindigend in een recreatief dakterras hoog boven de daken van de stad."

Binnen is 'Torvet' (het plein) het dynamische en pedagogische middelpunt van de school. Onder de vrijstaande meubels met hoge rug kunnen kinderen zich onderdompelen in hun studie, alleen of in groepen. Een groot rond dakraam verbindt de vloeren visueel en er is direct contact met de multifunctionele hal die in enkele minuten met Torvet kan worden geïntegreerd. Troldtekt akoestische panelen in naturel crème met een fijne structuur zijn gebruikt in Torvet, de open ruimtes en de klaslokalen.

"Troldtekt panelen zijn gekozen vanwege de behoefte aan rustieke en duurzame plafonds die goed aansluiten op de baksteen, het hout en het beton die in de school zijn gebruikt. Bovendien was een goed akoestisch binnenklimaat een belangrijke parameter bij het kiezen van het plafondsysteem tijdens de planningsfase ", zegt de architect Hanne Pedersen, MAA.

Zorgen dat leerlingen zich op hun gemak voelen en veilig zijn is de sleutel van zo'n grote school. Daarom bestaat het gebouw uit kleinere eenheden. Elk jaar heeft zijn eigen ingang en er zijn aanzienlijke inspanningen geleverd om niches te creëren voor ontspanning en spel. Tegelijkertijd is er een hoge mate van transparantie in het gebouw. Zowel tussen de binnen- als buitenomgevingen, maar ook tussen de gangen en de klaslokalen.