Kleine ruimtes en flexibele kantooromgevingen zien het licht
Nieuwe manieren van werken, een behoefte om het beschikbare vloeroppervlak beter te benutten en een verlangen naar duurzamere materialen.
Volgens architecte Mette Gravergaard, creatief directeur ruimteplanning en interieurontwerp bij Sweco Architects, zijn dit opwindende winden van verandering die het kantoorontwerp beïnvloeden. De afdeling Aarhus van Sweco is zelf verhuisd naar een nieuw en flexibel pand dat de medewerkers zelf hebben ontworpen.
De manier waarop architecten kantoren inrichten is altijd in ontwikkeling. Maar de COVID-19 lockdowns en het feit dat meer mensen thuis werken hebben deze ontwikkeling aanzienlijk versneld in vergelijking met de tijd van voor de corona. Dat constateert Mette Gravergaard, architect en creatief directeur ruimteplanning bij Sweco Architecten. Zij wijst op verschillende opkomende trends die de komende jaren van invloed zullen blijven op het ontwerp van kantoren.
"We praten al jaren over activiteitsgestuurd werken (ABW). De COVID-19 lockdowns hebben echter voor eens en altijd het potentieel van activity-based working aangetoond, wat in feite betekent dat bedrijven de ruimtes in hun kantoren op meerdere manieren gebruiken," zegt Mette Gravergaard.
Multifunctionele ruimtes
Alles draait om het creëren van multifunctionele ruimtes. Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld slechts ongeveer 50% van hun werkdag achter hun bureau doorbrengen - de rest van de tijd wordt verdeeld tussen vergaderingen, discussies en lunchpauzes in verschillende omgevingen.
Aangezien de werkdagen van mensen op kantoor actiever zijn dan vroeger, moet dit worden weerspiegeld in het kantoorontwerp, legt Mette Gravergaard uit.
"We moeten zones creëren voor verschillende doeleinden in open kantooromgevingen, bijvoorbeeld banken met een hoge rugleuning voor werk dat ongestoorde concentratie en reflectie vereist, loungeruimtes voor informele vergaderingen en discussies, digitale dagkamers voor teamvergaderingen, vergadertafels en baliehoge tafels voor ideeën - en bureauzones voor wanneer ze nodig zijn.
Wanneer thuiswerkdagen aan de vergelijking worden toegevoegd, kunnen veel bedrijven profiteren van het optimaliseren van de ruimte waarover zij beschikken door het aantal bureaus te minimaliseren ten gunste van meer activiteitsgerichte zones. Grote lege atria en speciale kantines zijn verleden tijd," zegt Mette Gravergaard.
"We gaan meer multifunctionele ruimtes zien en ruimtes die in de loop van de dag van karakter veranderen. Een kantine kan overdag worden gebruikt als vergaderruimte, 's middags als kantine en 's avonds als ontmoetingsplek. Het meubilair en de inrichting moeten echter flexibel zijn, zodat de ruimte snel van het ene naar het andere kan overgaan, en de akoestiek moet hierop zijn afgestemd.
Recycleerbare gedachten
Binnen de ruimteplanning wordt - net als in de rest van de bouwsector - duurzaamheid een steeds belangrijkere factor. Door slimmere indelingen kunnen bedrijven bijvoorbeeld de hoeveelheid ruimte die zij nodig hebben verminderen zonder in te leveren op functionaliteit en arbeidsvreugde. Dit is zeer zinvol voor bedrijven waar meer mensen thuiswerken als vanzelfsprekend onderdeel van hun werkweek.
Maar bij de inrichting kan het bijvoorbeeld ook betekenen dat meubilair wordt hergebruikt en dat apparatuur en inrichting een nieuw leven krijgen door ze te schilderen en opnieuw te bekleden.
"Het gaat erom dat je je thuis moet voelen op je werkplek. We zien bijvoorbeeld dat het hergebruik van meubilair kan helpen om een gezellig en huiselijk gevoel te creëren, wat belangrijk is als de werknemers zich met hun werkplek willen identificeren en als het werk wordt gezien als een activiteit in plaats van een plaats," zegt Mette Gravergaard.
Van fabriek naar modern kantoor in historische omgeving
Sweco's kantoor in Aarhus heeft deze ideeën gerealiseerd door kleinere ruimtes en flexibele omgevingen te creëren. In 2021 namen de 150 architecten en ingenieurs van de afdeling hun intrek in een historisch gebouw aan de Willemoesgade in Trøjborg in het noorden van Aarhus, waar de medewerkers zelf verantwoordelijk waren voor de transformatie van de voormalige fabriek en het magazijn tot een exclusieve kantooromgeving.
Delen van het blok werden vroeger gebruikt door de Universiteit van Aarhus. Eerder stonden er zelfs een brouwerij, een margarinefabriek en een papierfabriek. Het kenmerkende zaagtanddak werd toegevoegd in de tijd van de papierfabricage. Het laat veel daglicht binnen en creëerde de aanzienlijke plafondhoogte die nodig was voor de grote papiermachines.
Bij het ontwerp van de kantoorruimte is veel moeite gedaan om het meubilair van de voormalige kantoren te hergebruiken. Veel van de werktafels zijn afkomstig van de Willemoesgade en sommige vergadertafels hebben een nieuw leven gekregen nadat ze geolied of met linoleum bekleed waren, terwijl de stoelen opnieuw zijn bekleed.
"We hebben prioriteit gegeven aan designklassiekers in duurzame materialen zoals hout, canvas en leer. Daardoor zullen de meubels lang meegaan, in de loop der jaren mooi patineren en tegelijkertijd hun waarde behouden. We hebben ook gerecycled meubilair van andere bedrijven gekocht", zegt Mette Gravergaard.
Sweco's kantoor van 3.100 vierkante meter is een mooie en inspirerende werkomgeving voor de medewerkers en fungeert tegelijkertijd als etalage voor klanten.
Toekomstgericht ontwerp
Bij de renovatie heeft Sweco de bestaande gevels en de draagconstructie behouden, omdat zowel het beton als het metselwerk mooi gepatineerd zijn en gemakkelijk nog vele jaren mee kunnen.
Het open kantoorlandschap is opgedeeld in kleinere eenheden, waardoor de flexibele omgeving ontstaat die de architecten zelf bedrijven aanbevelen, en die zowel samenwerking als concentratie in gevarieerde settings mogelijk maakt. In het midden van het gebouw bevinden zich vergaderzalen van verschillende grootte en meer informele zitomgevingen.
Troldtekt akoestische oplossingen zijn gekozen voor veel wanden en plafonds en helpen - samen met de rest van het interieur - om de ruwe uitstraling te verzachten. De buiten- en binnenwanden van de vergaderboxen zijn voorzien van de ontwerpoplossing Troldtekt line met gefreesde groeven, terwijl de plafonds witgeschilderde Troldtekt akoestische panelen hebben om superieure akoestiek en een comfortabele geluidsomgeving te garanderen.
"Om een goed georganiseerde en op activiteiten gebaseerde werkplek optimaal te laten functioneren, voeren we altijd akoestische berekeningen uit en integreren we goed gedocumenteerde akoestische producten zoals Troldtekt," zegt Mette Gravergaard.
Bekijk hier meer foto's van het kantoor van Sweco Architects in Aarhus
Feiten: Over Sweco in Denemarken
- In Denemarken heeft Sweco 1.350 medewerkers, waarvan 330 bij Sweco Architecten.
- Naast het kantoor in Aarhus heeft Sweco geïntegreerde kantoren met zowel architecten als ingenieurs in Kopenhagen, Silkeborg, Herning en Odense.
- Daarnaast heeft Sweco kantoren in 13 andere Europese landen: Noorwegen, Zweden, Finland, Estland, Litouwen, Bulgarije, Polen, Tsjechië, Duitsland, Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk.