Bouwprojecten gezond en circulair maken

12.08.2020

“Enerzijds heeft iedereen in de bouw het over duurzaam bouwen, anderzijds weten weinig mensen wat er in hun bouwmaterialen zit. Ontwikkelaars en architecten zijn geen chemici, dus er is een algemene behoefte aan meer transparantie over de ingrediënten.

Dat zegt Martha Lewis, architect en Hoofd Materialen bij Henning Larsen Architects, Denemarken, en winnaar van de Deense Persoonsprijs bij de Sustainable Elements-awards 2019.

In 2017 (laatste cijfers uit de Nordic SPIN-database) bevatten de bouwmaterialen die in Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland werden gebruikt in totaal bijna 112.000 ton stoffen die in de Scandinavische regio en / of de EU als schadelijk zijn geclassificeerd. Alleen al in Denemarken was dat 19.800 ton in 2017, terwijl het 14.200 ton was in 2012 en 22.500 ton in 2016. Deze schommelingen kunnen grotendeels het gevolg zijn van wisselende activiteitsniveaus in de bouwsector. Maar het komt erop neer dat de gezondheid van materialen niet dezelfde focus heeft als bijvoorbeeld ventilatie, akoestiek of daglicht.

“In veel gevallen kunnen bouwmaterialen die ongewenste stoffen bevatten, niet worden gerecycled in nieuwe gebouwen, noch kunnen ze worden vermalen en gebruikt als grondstof voor nieuwe materialen. Daarom vormt deze ontwikkeling een obstakel voor de circulaire economie ”, vervolgt Martha Lewis.

DGNB stelt eisen aan het binnenklimaat

Het interview met Martha Lewis maakt deel uit van een nieuw online thema van Troldtekt A / S. Het thema richt zich op de gezondheid van materialen en het binnenklimaat in gebouwen en omvat naast het interview Martha Lewis bijdragen van vooraanstaande experts van Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen (DGNB e.V.) en Building Material Scout GmbH.

In het thema legt dr. Christine Lemaitre, CEO, DGNB e.V., uit hoe de erkende DGNB-certificering focust op de gezondheid en het comfort van gebruikers in gebouwen.

“Als een gebouw klaar is, moet de binnenlucht binnen vier weken worden gemeten. Omdat dit een ‘alles of niets'-test is, zet het alle betrokkenen onder druk om het serieus te nemen. Niet alleen op papier, maar ook om ervoor te zorgen dat de beslissingen worden opgevolgd en effect hebben op het opgeleverde gebouw. Toen we deze metingen introduceerden, was het een echte gamechanger ”, zegt ze onder meer.

Het thema bevat ook inspiratie uit Noord-Europese gebouwen, die uitblinken in aantoonbaar gezond zijn - met Troldtekt akoestische oplossingen die in de architectuur zijn verwerkt. Lees meer over het onlangs geopende C2C LAB in Berlijn, waar alle materialen voldoen aan de criteria van het Cradle to Cradle-ontwerpconcept.

Troldtekt draagt bij aan gezondheid en welzijn

Troldtekt wil worden opgenomen in gebouwen die gezond zijn voor hun bewoners. Daarom werkt het bedrijf strategisch aan het ondersteunen van de derde VN-doelstelling voor duurzame ontwikkeling: ‘Goede gezondheid en welzijn’.

"We hebben de stoffen in onze producten al in kaart gebracht, dus we weten dat ze gezond zijn voor mensen. Onze panelen hebben een lange levensduur en voor ons is het absoluut noodzakelijk dat we alleen gezonde materialen in de gebouwen in omloop brengen ”, zegt Peer Leth, CEO van Troldtekt A / S.

Troldtekt is gemaakt van de natuurlijke materialen hout en cement en, als onderdeel van de Cradle to Cradle-certificering, worden de akoestische panelen grondig geanalyseerd. De ingrediënten zijn gedefinieerd tot 100 ppm (delen per miljoen).

“Concreet betekent dit dat onze systematische Cradle to Cradle-inspanningen ons gedetailleerde kennis opleveren van alle stoffen in onze producten en ons in staat stellen te documenteren dat ze geen gevaarlijke stoffen bevatten. Cradle to Cradle vraagt om een grondiger aanpak dan andere certificatieschema's, die alleen ‘bevat geen’ lijsten gebruiken. Wij zien dit als een randvoorwaarde om bouwmaterialen te kunnen leveren die gezond zijn voor mens en milieu.

Naast de Cradle to Cradle-certificering heeft Troldtekt zich gekwalificeerd voor goedkeuringen en certificeringen onder verschillende schema's, waaronder het Deense Binnenklimaatlabel, het Duitse EcoLabel ‘Der Blaue Engel’ en het Zweedse SundaHus.

>> Lees het nieuwe online thema over gezondheid en binnenklimaat in gebouwen

• Troldtekt is een toonaangevende ontwikkelaar en fabrikant van akoestische plafond- en wandoplossingen.
  • Sinds 1935 zijn hout en cement de belangrijkste natuurlijke grondstoffen bij onze productie, die plaatsvindt in Denemarken in moderne faciliteiten met een lage impact op het milieu.
  • De bedrijfsstrategie van Troldtekt is gebaseerd op het Cradle to Cradle-ontwerpconcept, dat een sleutelrol speelt bij het waarborgen van milieuvoordelen tegen 2022.

Tina Snedker Kristensen, Hoofd Marketing en Communicatie, Troldtekt A / S: +45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk

Troldtekt A / S
Sletvej 2A
DK 8310 Tranbjerg J
www.troldtekt.nl

Hoewel duurzaam bouwen in opkomst is, weten nog steeds grote hoeveelheden van de schadelijke stoffen in bouwmaterialen erdoor te glippen in nieuwbouw en renovatie. In een nieuw online thema van Troldtekt A / S presenteren experts hun mening over de gezondheid van materialen en het binnenklimaat - en mogelijke oplossingen voor de uitdagingen. ©Kirstine Mengel.
Enorme hoeveelheden schadelijke stoffen in bouwmaterialen slagen er toch in om zowel bij nieuwbouw als bij renovatie erdoorheen te glippen. "Je moet bijna een chemicus zijn om elk materiaal op maat te maken", zegt Martha Lewis, architect en Hoofd Materialen bij Henning Larsen Architects. Ze heeft een idee om dit op te lossen: vrijwillige materiaalpaspoorten, die de transparantie aanzienlijk vergroten. ©Helene Høyer Mikkelsen.
Duurzaam bouwen brengt een verscheidenheid aan productinformatie, bouwcertificaten en materiaalverklaringen met zich mee. Dit kan het voor bouwers, planners en productfabrikanten moeilijk maken om overzicht te houden op de eisen. Building Material Scout pakt deze uitdaging aan door de benodigde informatie gemakkelijker beschikbaar te maken via een digitaal platform. ©Olaf Wiechers.
"Schadelijke chemicaliën in een natuurlijke kringloop brengen is als zand in een uurwerk gieten", zegt Lisa Elfström, CEO van SundaHus. Het is belangrijk dat eigenaren van onroerend goed op de hoogte zijn van de materialen die worden gebruikt, zodat er zoveel mogelijk veilig kan worden gerecycled. Dat overzicht biedt SundaHus Material Data. Met behulp van de database kunnen de bij een bouwproject betrokken partijen gedocumenteerde keuzes maken voor deugdelijke materialen. ©Troldtekt A/S.
Om een goede DGNB-beoordeling te krijgen moeten factoren als thermisch en akoestisch comfort en binnenluchtkwaliteit in orde zijn - niet alleen op papier, maar ook in het voltooide gebouw. Volgens CEO Dr. Christine Lemaitre is het doel van DGNB om voortdurende verandering te stimuleren. Wat betreft gezondheid en welzijn zou de volgende stap kunnen zijn om een nieuw Deens onderscheid, genaamd DGNB Heart, aan te passen voor gebruik in Duitsland. ©Olaf Wiechers.