Troldtekt wint DI Award voor groene transformatie

29.09.2020

Een panel van experts koos Troldtekt als winnaar van de prestigieuze DI Award 2020, in een sterke categorie waarin ook FLSmidth en Berendsen zaten. Troldtekt heeft de DI Award ontvangen voor het vergroten van haar concurrentievermogen door middel van een ambitieuze groene transformatie, gebaseerd op het Cradle to Cradle-concept.

Investeren in groene technologie en volledige transparantie over de impact van producten op de menselijke gezondheid en het milieu. Dit zijn twee initiatieven die hebben geleid tot de groei van Troldtekt in de afgelopen jaren - en waardoor Troldtekt nu bekroond is met een van de meest prestigieuze zakelijke onderscheidingen van Denemarken.

Tijdens de DI Business Summit op dinsdag 29 september reikte HKH kroonprinses Mary de DI Award van dit jaar uit aan Peer Leth, CEO van Troldtekt.

"Het is een geweldige dag voor Troldtekt en onze 130 medewerkers, die zich allemaal elke dag inzetten voor de groene transformatie. De DI Award is een mijlpaal in de 165-jarige geschiedenis van Troldtekt ”, zegt Peer Leth.

“Ik wil ook erkennen dat het panel van experts een KMO heeft gekozen als winnaar van de DI Award 2020. Dat onderstreept het feit dat middelgrote productiebedrijven ook een verschil kunnen maken voor het milieu en tegelijkertijd hun concurrentievermogen kunnen versterken, ”vervolgt hij.

Deskundigenpanel: een innovatief businessmodel

In het kader van de situatie rondom het coronavirus koos de Confederation of Danish Industry ervoor om de onderscheiding dit jaar uit te reiken aan een bedrijf dat een initiatief heeft genomen dat zowel bijdraagt aan de groene transformatie van de samenleving, alsook het concurrentievermogen van het bedrijf verhoogt, als een beslissende stap om nog sterker uit de crisis te komen.

Het panel van experts prees de groene transformatie van Troldtekt omdat het een voorbeeld is van een innovatief businessmodel met een wereldwijd perspectief:

“Troldtekt houdt bij het dagelijkse werk rekening met de hele waardeketen en geeft prioriteit aan het behouden van banen in de lokale omgeving. Bovendien is Troldtekt erin geslaagd te groeien in een moeilijke, concurrerende markt ”, aldus het panel, waaronder de voorzitter van de Raad van Bestuur van Concito, Connie Hedegaard, voormalig minister van Milieu en Europees Commissaris voor Klimaatactie.

De CEO van de Confederation of Danish Industry, Lars Sandahl Sørensen zegt:

“Weinig bedrijven hebben zich zo significant ontwikkeld in een groene richting als Troldtekt, dat de DI Award volledig verdient. Troldtekt is een uitstekend voorbeeld van de Deense bedrijven die een cruciaal onderdeel zijn van de oplossing voor de milieu- en klimaatproblemen in de wereld '', zegt Lars Sandahl Sørensen, CEO van de Confederation of Danish Industry.

Behoefte aan circulair denken

Het raamwerk voor de groene transformatie van Troldtekt is een strategische focus op het duurzame Cradle to Cradle concept. De transformatie begon precies tien jaar geleden, toen het bedrijf de Danish Building Industry Environment Award ontving.

“De onderscheiding was het zichtbare bewijs dat we een merkbaar verschil kunnen maken en was het startpunt voor de integratie van gezondheid en milieu in ons bedrijf. Sindsdien hebben we tientallen miljoenen dollars geïnvesteerd in energiezuinige technologie en recyclingsystemen. We merken dat deze aanpak ons aanzienlijk sterker maakt in de markt ”, zegt Peer Leth.

"De bouw is goed voor ongeveer 40% van het wereldwijde verbruik van hulpbronnen en een derde van al het afval in Denemarken. Daarom is er behoefte om duurzaam te produceren en te denken in circulaire kringlopen, waarin afval een nieuwe grondstof wordt. Dat is het kernidee van Cradle to Cradle en dus ook van Troldtekt, ”voegt hij eraan toe.

FEITEN: Groene transformatie bij Troldtekt

Sinds de implementatie van de Cradle to Cradle-strategie heeft Troldtekt een aantal mijlpalen bereikt, waaronder:

• Productie op basis van hernieuwbare energie (100% windenergie en biobrandstoffen uit eigen ketel) en reductie van het energieverbruik per eenheid met 20,9% over de afgelopen twee jaar.
  • In verband met de Cradle to Cradle-certificering zijn ingrediënten in Troldtekt akoestische platen geïdentificeerd tot op 100 delen per miljoen. Dit betekent dat is vastgesteld dat de panelen geen stoffen bevatten die schadelijk zijn voor de mens of het milieu.
  • Het behalen van FSC® (FSC®C115450) en PEFCTM certificering, wat betekent dat alle Troldtekt akoestische panelen gecertificeerd zijn volgens toonaangevende normen voor verantwoord bosbeheer. Deelname aan de gezamenlijke ‘oproep tot actie’ met FSC Denemarken over de behoefte aan meer FSC-gecertificeerde bossen in Denemarken.
  • Samenwerking met Aalborg Portland, dat afval (stoffen) van de productie van Troldtekt gebruikt bij de productie van nieuw cement.
  • Deelname aan fora en netwerken die de circulaire economie in de bouw helpen promoten - in Denemarken, Zweden en Duitsland.

Met een strategie die geworteld is in de Cradle to Cradle-principes, is het voor Troldtekt vanzelfsprekend om zich te concentreren op vier van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN (Doelstellingen 3, 12, 15 en 17). Sinds 2010 is het bedrijf ook aangesloten bij het UN Global Compact en rapporteerde het jaarlijks verantwoorde voortgang. Het nieuwste MVO-rapport (voor 2019) is zojuist geselecteerd door Global Compact Network Denmark voor SMV COP 2020, waarin de top vijf MVO-rapporten van Deense KMO’s worden belicht.

FEITEN: Over de DI Award

• Jaarlijks wordt de DI Award uitgereikt aan een bedrijf dat een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan een onderwerp dat relevant is voor het bedrijfsleven en de samenleving.
  • De prijs gaat over het delen van succesverhalen en een inspiratie zijn voor andere bedrijven.
  • Het panel van experts van dit jaar bestaat uit Anne-Marie Levy Rasmussen (CEO, Innovation Fund Denmark), Connie Hedegaard (voorzitter van de Board, Concito), Finn Mortensen (Executive Director, State of Green) en Henrik DH Müller (Head of the Secretariat for Climate and Green Conversion in de stad Aarhus).

Lees meer over de DI Award en bekijk een video met Troldtekt en Peer Leth op de website van de Confederation of Danish Industry.

VERDERE INFORMATIE:

Peer Leth, CEO, Troldtekt A / S: +45 8747 8130 // ple@troldtekt.dk
Tina Snedker Kristensen, hoofd marketing en communicatie, Troldtekt A / S: +45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk