Architectuur kan kinderen in beweging brengen

Het interieurontwerp van scholen heeft een grote invloed op het activiteitenniveau van kinderen. Dit is aangetoond door het Deense project Skole +, dat heeft onderzocht hoe de vernieuwing van bestaande architectuur de beweging van kinderen bevordert.

Een van de zes scholen in het project is Søndervangskolen in Aarhus. Hier zijn presentatietrappen en een bewegingspad geïntegreerd in het nieuwe ontwerp.

Schoolkinderen in Denemarken krijgen over het algemeen niet voldoende lichaamsbeweging. Dit blijkt uit een rapport van de Deense gezondheidsautoriteit. Het rapport concludeert dat drie op de vier 11- tot 15-jarigen te weinig bewegen.

De Deense gezondheidsautoriteit beveelt aan dat kinderen 60 minuten per dag lichamelijk actief zijn. Met de hervorming van de Deense basisschool is in 2014 besloten dat leerlingen in alle klassen van de basisschool gemiddeld 45 minuten per schooldag actief moeten zijn.

Het interieur en de architectuur van scholen kunnen een positieve invloed hebben op hoeveel kinderen bewegen. Dat is de conclusie van het Skole + -project, dat wordt ondersteund door de filantropische stichting Realdania, de Deense Stichting voor Cultuur en Sportactiviteiten en de Sportfederatie van Denemarken.

De school kan een kader bieden voor activiteiten

In Skole + hebben zes projecten geïllustreerd hoe beweging kan worden bevorderd door de bestaande architectuur te vernieuwen in plaats van nieuwe constructies te bouwen, om de andere scholen van het land te inspireren.

“In Skole + wordt beweging op totaal andere manieren en op compleet nieuwe plaatsen bedacht dan we gewend zijn. Bijvoorbeeld door gangen met brandladders, spiegels en renbanen. Dit stimuleert nieuwe bewegingsvormen, en daardoor gebruiken verschillende leerlingen en meer typen leerlingen ze ”, zegt Gertrud Øllgaard.

Ze is antropoloog en hoofd expertise bij NIRAS, dat verantwoordelijk was voor de evaluatie van Skole +.

Uit beoordeling van het project blijkt dat studenten de nieuwe faciliteiten intensiever en zelfs innovatiever gebruiken dan gepland. Ze gebruiken ze op andere manieren dan verwacht, en het hoge activiteitsniveau vereist aanpassing om slijtage en lawaai te voorkomen.

"Kinderen genereren veel lawaai en activiteit als ze plezier hebben. Dat betekent dat materialen en interieurontwerp intensief gebruik moeten kunnen weerstaan. Tegelijkertijd moet de omgeving vaak worden geoptimaliseerd, zodat deze geschikt is voor het hogere activiteitenniveau ”, zegt Gertrud Øllgaard.

Een schoolvoorbeeld van een actieve school

Een van de zes scholen in het project is Søndervangskolen in het zuiden van Aarhus. In tien jaar tijd is de school geëvolueerd van een slechte beoordeling op gebied van zowel de gemiddelde cijfers als het welzijn van leerlingen, tot een schoolvoorbeeld van een multiculturele Deense basisschool. Dit komt voornamelijk door een verandering in pedagogische en didactische praktijken, maar ook door een ingrijpende renovatie van de fysieke omgeving van de school. De renovatie was onder meer gericht op het bieden van betere kansen aan kinderen om actief te zijn tijdens de schooldag.

Een van de specifieke maatregelen bij Søndervangskolen is een presentatietrap, waar alle leerlingen dicht bij de leraar komen. Tegelijkertijd komen de trapachtige podia ook ten goede aan studenten die moeten bewegen terwijl ze aan opdrachten werken. In het peutergedeelte zijn de trappen bekleed met speciaal ontworpen tapijten die een straat illustreren zodat de trap kinderen inspireert tot spelen en bewegen. In het basisschoolgedeelte zijn de trappen uitgegroeid tot een installatie van 112 vierkante meter met nissen en inkepingen waar kinderen samen kunnen komen voor een presentatie, rond kunnen kruipen en ruimte kunnen vinden voor rustige concentratie. Verwijzend naar de kleur, staat de meubelinstallatie bekend als "de Groene Berg".

Actief van A tot B

De gangen zijn ook een schoolvoorbeeld van hoe bewegen en spelen een integraal onderdeel zijn geworden van de schooldag van de leerlingen. In plaats van de in totaal 1,2 kilometer gangen als verkeersgebied te gebruiken, hebben de architecten een ‘bewegingspad’ gecreëerd. Langs het pad bevinden zich verschillende activiteitenstations die zijn aangepast aan kinderen in de leeftijdsgroep waarvoor de activiteiten bedoeld zijn. Het pad maakt het verplaatsen van A naar B zowel leuk als uitdagend voor de motoriek van kinderen.

“Toen we de activiteiten op het bewegingspad organiseerden, vertrouwden we op drie motivatiefactoren voor beweging: competitie, nieuwsgierigheid en socialiteit. Er zijn hangmatten waar je samen kunt schommelen of liggen en chatten met je vrienden. Nieuwsgierigheid wordt gestimuleerd door stations waar de kinderen zelf moeten uitzoeken hoe de rekwisieten gebruikt kunnen worden. Het wedstrijdelement ontstaat op een natuurlijke manier als je kinderen loslaat op een veelzijdige speel- en hindernisbaan ”, zegt Martin Roald Schrøder Poulsen, architect en partner bij NERD Architects, die de leiding had over de renovatie.

Rust om te leren

Op een school met een hoog activiteitenniveau en veel beweging is het nodig gebleken om aandacht te besteden aan het creëren van goede geluidsomgevingen. Op het plafondoppervlak boven het bewegingspad zijn Troldtekt akoestische plafonds gemonteerd zodat studenten kunnen lachen, klimmen en balanceren zonder anderen te storen. Om dezelfde reden zijn de oude deuren die uitkomen in de klaslokalen vervangen door nieuwe, geluiddichte deuren.

"Bij het creëren van een goede geluidsomgeving op een school, gaat het erom dat je naar elke ruimte kijkt en naar het geluid dat tussen ruimtes kan worden overgedragen. We hebben veel werk verzet met gedifferentieerde akoestiek. Dit betekent dat we hebben gekeken naar hoe elke ruimte bedoeld was om gebruikt te worden en de akoestische oplossing daarop hebben aangepast. In een ruimte die bedoeld is voor educatieve doeleinden, moet er een hoge spraakperceptie zijn, terwijl er in een ruimte voor groepswerk een lage spraakperceptie moet zijn, zodat mensen niet gestoord worden door wat er wordt gezegd door de naburige groep '', zegt Martin Roald Schrøder Poulsen.

Naast Troldtekt plafonds in naturel crème, die ook in de klaslokalen van de school te zien zijn, zijn er ook gekleurde akoestische panelen geïnstalleerd in zwart, groen, rood en geel in speciale boxen voor klimactiviteit en speeltoestellen op het bewegingspad.

>> Lees meer over de modernisering van Søndervangsskolen

FOTO:
Martin Roald Schrøder Poulsen, architect en partner bij NERD Architects.