Een eerbetoon aan de genialiteit van architectuur

De Kasper Salin-prijs is de meest prestigieuze onderscheiding in de Zweedse architectuur. Katarina O Cofaigh, senior adviseur bij Architects Sweden, vertelt over de prijs en de factoren die door de jaren heen cruciaal zijn geweest voor gebouwen om deze te ontvangen.

Sinds 1962 bekroont Architects Sweden jaarlijks een Zweeds gebouw of een groep gebouwen met een bijzonder hoge architectonische standaard. De Kasper Salin-prijs is de meest prestigieuze architectuurprijs in Zweden.

Kasper Salin (1856-1919), naar wie de prijs is vernoemd, was stadsarchitect van Stockholm. De schenking van Salin vormt de basis van het bestaan van de prijs en wordt jaarlijks uitgereikt door Architects Sweden. Iedereen kan kandidaten voordragen voor de prijs, en voorstellen die elk jaar vóór 25 augustus worden ontvangen worden meegenomen in het beoordelingsproces voor de toekenning van het volgende jaar. De jury bestaat uit vier geselecteerde architecten die een jaar lang jurylid zijn.

De winnaar van de Kasper Salin-prijs ontvangt een bronzen plaquette ontworpen door architect Bengt Lindroos die op het winnende gebouw kan worden gemonteerd.

Winnaars van de afgelopen jaren: huisvesting en musea

Eén van de winnaars van afgelopen jaar is woningbouwvereniging Viva in Göteborg, die in 2019 de prijs ontving voor een nieuw wooncomplex. De winnaar van de prijs van 2018 was de nieuwbouw privéwoning Ateljébostad in Gotland. In 2017 ontving de uitbreiding van de architecten van Elding Oscarson aan het Skissernas Museum in Lund de Kasper Salin-prijs.

Nieuwe gedachten en unieke expressies

Terugkijkend op de gebouwen die eerder de Kasper Salin-prijs ontvingen, zien we welke trends in de loop der jaren hebben gedomineerd en een uiting zijn geweest van een hoge architectonische kwaliteit. Dat legt Katarina O Cofaigh uit, senior adviseur bij Architects Sweden, een professionele organisatie voor architecten.

"Er is aandacht besteed aan hoe de architecten de nieuwe technologie onder de knie hebben, maar tegelijkertijd is de architectonische originaliteit van de gebouwen altijd cruciaal geweest", zegt Katarina O Cofaigh.

Toen Åhléns Varuhuset in Stockholm bijvoorbeeld in 1966 als winnaar werd gekozen, was de reden voor de keuze als volgt:

“De architectuur van het gebouw is gebaseerd op nieuwe omstandigheden - verkorte bouwtijd, een gerationaliseerd frame en consequent uitgebreide airconditioning. Beheersing van de belangrijkste doelstellingen in zowel het interieur als het exterieur, het vrije ruimtelijke denken, vooral in de verbindingen van het gebouw met straat- en metroniveau, en het gebruik van de ruimtevormende mogelijkheden voor gloeilampverlichting maken dit gebouw tot een levendige moderne omgeving met aanzienlijke architectonische kwaliteiten. "

Een andere typische reden die deze manier van denken weerspiegelt werd in 1971 gegeven voor het nieuwe hoofdkantoor en de laboratoria van Aktiebolaget Pharmacia in Fyrislund, Uppsala:

"De faciliteit is een voorbeeld van een constructie waarbij de eisen van technische rationaliteit en een goede werkomgeving zijn gecombineerd met een sterk artistiek ontwerp."

Kwaliteit die lang meegaat

Bijna alle winnaars van Kasper Salin bezitten kwaliteiten die lang meegaan, legt Katarina O Cofaigh uit:

“Dit zijn gebouwen die ons vandaag de dag nog steeds verrukken met hun architectonische eigenschappen, waar altijd originaliteit of kunst is die op een bijzondere manier tot uiting komt. Iets dat de omgevingen ondersteunt waarin mensen leven en bewegen, ”zegt ze en vervolgt:

“Ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat er bijna altijd een opdrachtgever met hoge ambities achter de projecten zit. Een opdrachtgever waarmee de architect een goede samenwerking heeft kunnen aangaan.

De architectonische trends die we momenteel zien, hebben vooral te maken met de ruimte waarin het individuele gebouw is geïntegreerd ”, zegt Katarina O Cofaigh.

“De projecten moeten iets terugdoen voor hun omgeving. Het komt steeds vaker voor dat de prijswinnaars openbare gebouwen zijn of gebouwen die belangrijk zijn voor hun omgeving. Het gebouw moet niet alleen op zichzelf goed geconstrueerd zijn, de architectuur moet ook de functies ondersteunen die de basis vormen van het doel van het gebouw. ''

Katarina gelooft dat duurzaamheid, schaarse middelen en sociale interactie in de toekomst tot de dominante trends zullen behoren, maar onlangs is er nog een andere trend naar voren gekomen:
"Architectuur moet altijd reageren op de uitdagingen waarmee de samenleving wordt geconfronteerd, en daarom zal het in de toekomst waarschijnlijk gaan over hoe we bewegen, werken en ontmoeten in de nasleep van de pandemie die we momenteel doormaken."

FOTO:
Katarina O Cofaigh,
Senior adviseur bij Architects Sweden

TEMA: Design och innovation inom arkitektur